Samvær og lærende processer
Det femte kernelement i "Sammen om mangfoldig fritid" er Samvær og lærende processer.
Samvær og lærende processer er den interaktion og pædagogiske praksis, der finder sted i fritidstilbuddene. Det omfatter en bred vifte af forskelligartede aktiviteter inden for forskellige interesseområder. Aktiviteterne er tilrettelagt, så de støtter børn og unges trivsel, læring og udvikling på en positiv måde. Aktiviteterne kan både være initierede af børnene og de unge eller af det pædagogiske personale.
Planlagte aktiviteter, med det pædagogiske personale som positive rollemodeller, tilbyder et pædagogisk fællesskab, hvor børnene og de unge kan udvikle sig inden for egne interesser samt blive introduceret til nye sider af verden og dermed få udvidet deres horisont.
Samvær og aktiviteter, såvel aldersopdelt som på tværs af alder, hvor børn og unge kan lære af hinanden, er væsentlige for børn og unges udvikling af sociale koder, normer, trivsel og nye færdigheder. Det pædagogiske arbejde fokuserer på at lære børnene og de unge at håndtere krav, udfordringer og kriser, samtidig med at de oplever accept og selvværd.
I SFO’en er leg ligeledes et bærende element, der fremmer bevægelse, fantasi, kreativitet og sociale færdigheder. Legen kan både være fri eller voksenstyret, og skal inden for den pædagogiske ramme tilpasses, så den støtter børnenes initiativer.
Det betyder, at:
- aktiviteterne strækker sig over hele åbningstiden
- der er aktiviteter både for de mange og de få samt mulighed for at målrette aktiviteterne til specifikke aldersgrupper
- aktiviteterne er mangfoldige og kan tilbyde børnene og de unge oplevelser, de måske ikke kan få derhjemme, eksempelvis udflugter, kreative produktioner, fysiske udfoldelser samt ro og nærvær
- der lægges vægt på aktiviteter på tværs af tilbud, for eksempel fælles arrangementer mellem SFO’er eller ungdomscentre, eller mellem SFO2 og ungdomscentre for at lette overgangen og skabe kendskab til det nye tilbud
- der samarbejdes med aktører og foreninger i lokalområdet samt Odense Musikskole og den bydækkende fritidsundervisning under UngOdense for at berige børnene og de unges oplevelser og give dem mulighed for at engagere sig i bredere sociale sammenhænge
- det pædagogiske personale anerkender betydningen af teknologibrug i børn og unges liv og støtter børnene og de unge i en sund brug af digitale medier samtidig med, at der sikres skærmfri miljøer
- der i SFO/SFO2 tages udgangspunkt i ”Den styrkede pædagogiske læreplan” og de seks læreplanstemaer i forbindelse med planlægningen af aktiviteter
- der i ungdomscentrene tages udgangspunkt i ”Ungdomscentre i UngOdense – Stærk fritid stærke unge”, som fælles afsæt for den fritidspædagogiske indsats
”Vi skal åbne verden for børnene”, leder af børnemiljø, Odense.