Positive fællesskaber
Positive fællesskaber er 2 ud af 6 kerneelementer i "Sammen om mangfoldig fritid".
Gode sociale relationer og følelsen af at være en del af et positivt fællesskab er afgørende for børnene og de unges trivsel samt motivationen for at deltage i fritidstilbuddene.
Positive fællesskaber handler både om barn-barn- og ung-ung-relationer samt relationen mellem det pædagogiske personale og barnet eller den unge. Fritidstilbuddene giver børnene og de unge mulighed for at være sammen med deres venner og få nye venner og relationer, og de lærer at omgås hinanden i fællesskaber med respekt for forskellighed.
Børnene og de unges indbyrdes relationer understøttes ved velovervejet at sammensætte samt guide børne- og ungefællesskaber. Brugen af det ”fælles tredje” som et centralt værktøj indebærer at facilitere interessefællesskaber, så børnene og de unge kan samles om fælles aktiviteter, hvilket fremmer nye relationer og udfordrer børnene og de unges sociale horisont.
Det betyder, at:
- fritidstilbuddet samarbejder med forældrene for at inddrage forældrenes særlige viden om deres barn og skabe en fælles opmærksomhed på barnets trivsel og udvikling for at understøtte barnets deltagelse i positive fællesskaber
- der arbejdes opsøgende for at få alle børn og unge ind i positive fællesskaber. Fritidsvejledningen under UngOdense spiller en central rolle i arbejdet med at få alle børn og unge ind i et aktivt og meningsfuldt fritidsliv
- relationsarbejdet er afgørende, og det pædagogiske personale arbejder med at facilitere aktiviteter og sammensætte børne- og ungegrupper for at åbne muligheder for nye relationer
- det pædagogiske personale faciliterer mangfoldige miljøer, hvor børn og unge kan deltage på deres egne præmisser, og der arbejdes med at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn og unge
”Godt alternativ, fremfor at tage hjem og kede sig med sin telefon”, ung i ungdomscenter, Odense.