Børn og unges ret til medbestemmelse
Børn og unges ret til medbestemmelse er det fjerde kerneelement i "Sammen om mangfoldig fritid".
Børn og unges ret til medbestemmelse i fritidstilbud er afgørende for deres udvikling og evne til at træffe egne valg. Fritidstilbud udgør en pædagogisk arena med plads til at følge børnene og de unges interesser samt fremme børnene og de unges selvbestemmelse og selvorganisering.
Fritidstilbuddene udgør rammen for børnene og de unges demokratiske dannelse, hvor børn og unge oplever at blive hørt, at deres mening har betydning, at de har indflydelse på aktiviteter i fritidstilbuddene, og at de bidrager til et fælles formål. De lærer at tage ansvar og træffe beslutninger som en del af et lille demokrati i det store samfundsdemokrati.
Gennem erfaringer med medborgerskab, handlekraft og samskabelse bliver børnene og de unge medskabere af deres egen fritid. De opnår mod og støtte til at være aktive aktører i deres eget liv og oplever at have en værdifuld plads i fællesskabet.
Det betyder, at:
- medbestemmelse fremmes gennem udvikling af en kultur, et fælles sprog samt praksis og rutiner, hvor børn og unge inddrages
- der skabes synlighed for, hvilke muligheder børnene og de unge har for indflydelse samt deres roller og ansvarsområder
- børnene og de unge oplever, at deres stemme bliver hørt, og at de har indflydelse på fritidstilbuddenes aktiviteter
- fritidstilbuddene konkret arbejder med at skabe valgmuligheder og understøtter spontane idéer fra børnene og de unge
- fritidstilbuddene gennem konkrete metoder understøtter den kollektive medbestemmelse, for eksempel via ønsker til aktiviteter, forslagskasser, udfyldning af skemaer med idéer eller afholdelse af børnemøder og ungerådsmøder mv.
”Nogle gange er det vigtigt at have medbestemmelse, det behøver ikke være hele tiden, men nogle gange kunne det være rart”, ung i ungdomscenter, Odense.