Spring til indhold

Bedømmelsesfrie miljøer

Bedømmelsesfrie miljøer er det tredje kerneelement i "Sammen om mangfoldig fritid".

Unge mennesker står og taler sammen. Illustrationen knytter sig til kerneelementet om bedømmelsesfrie miljøer.

Bedømmelsesfrie miljøer i fritidstilbud refererer til et pædagogisk miljø, hvor børn og unge kan deltage i aktiviteter og udforske deres interesser uden at blive vurderet eller bedømt på deres præstationer. En vigtig del af den frie tid for børn og unge handler om at etablere fritidstilbud med et minimum af præstationspres.


Bedømmelsesfrie miljøer skaber en atmosfære af accept, hvor børnene og de unge kan føle sig trygge og frie til at være sig selv, og hvor børnene og de unge også har tid til at være og slappe af og hænge ud med deres venner. Børnene og de unge må gerne motiveres og lære nyt og også gerne præstere i tilbuddene, men det er væsentligt, at børnene og de unge ikke oplever et stort pres, og at tilbuddene gennem aktiviteter og samvær kan danne modvægt til andre mere præstationsorienterede arenaer i børnene og de unges liv og dermed sætte mere fokus på, at børnene og de unge skal blive til nogen frem for noget.


Bedømmelsesfrie miljøer skaber positive betingelser for udvikling af børn og unges trivsel og selvværd. De lærer at værdsætte deres egne anstrengelser og bliver mere selvsikre i deres evner, hvilket kan bidrage positivt til deres personlige og sociale udvikling.

Det betyder, at:

  • der lægges vægt på den proces, børnene og de unge går igennem fremfor at vægte endelige resultater
  • børnene og de unge får positiv feedback og anerkendelse for deres indsats snarere end at blive vurderet på resultaterne
  • børnene og de unge opfordres til at udtrykke sig selv og opdage deres interesser uden at føle sig begrænsede af forventninger eller præstationskrav
  • der skabes trygge rammer, hvor fejl betragtes som en naturlig del af læreprocessen, hvilket fremmer modet til at prøve nye ting og eksperimentere
  • der skabes et mangfoldigt miljø, hvor hvert enkelt barn og ung kan føle sig værdsat

”Ungdomscenteret er et sted, hvor man kan være sig selv fuldt ud på godt og på ondt”, ung i ungdomscenter, Odense.

Børn- og Ungeforvaltningen