Spring til indhold

Sammen om mangfoldig fritid

Med ”Sammen om mangfoldig fritid” ønsker vi i Odense Kommune at skabe fritidspædagogiske tilbud, hvor børn og unge via tillidsfulde voksenrelationer, medbestemmelse og bedømmelsesfrie miljøer, kan dyrke deres interesser og sammen med andre børn, unge og fagprofessionelle være en del af et positivt fællesskab.

SFO- og fritidstilbuddene har gennem en årrække været under forandring. Denne forandringsproces har blandt andet medført en øget debat og et øget fokus både nationalt og kommunalt på vigtigheden af at have SFO- og fritidstilbud af høj kvalitet, der skaber trivsel og udvikling hos børn og unge.

Både nationalt og lokalt i Odense Kommune er der et særligt fokus på børn og unges trivsel og mentale sundhed. I den forbindelse ser Børn- og Ungeudvalget, at de fritidspædagogiske tilbud har potentiale til at spille en mere central rolle i forhold til at skabe bedømmelsesfrie miljøer, hvor børn og unge kan dyrke deres interesser og sammen med andre børn, unge og fagprofessionelle være en del af et positivt fællesskab.

 

Formålet med ”Sammen om mangfoldig fritid” er at understrege fritids-pædagogikkens særlige værdi i børn og unges liv og samtidig sætte en fælles retning for ledere og medarbejdere i Odense og dermed styrke kvaliteten af tilbuddene. Visionen er gældende for SFO/SFO2 på folkeskolerne samt ungdomscentrene og dertilhørende pædagogiske indsatser under UngOdense.

På Odense Kommunes specialskoler og specialtilbud er der ligeledes fritidstilbud af forskellig karakter. Her er børnene og de unge enten tilknyttet fritidstilbud i almendelen, fritidstilbud som en del af et heldagstilbud eller fritidstilbud målrettet børn og unge i specialtilbud. Visionen er ligeledes gældende for disse tilbud.

 

De fritidspædagogiske tilbud spiller en væsentlig rolle i forhold til børn og unges trivsel, blandt andet via tillidsfulde voksenrelationer, gennem arbejdet med demokrati og medbestemmelse samt ved at skabe bedømmelsesfrie miljøer, hvor børn og unge kan dyrke deres interesser og sammen med andre børn, unge og fagprofessionelle være en del af et positivt fællesskab.

 

”Sammen om mangfoldig fritid” består af 6 kerneelementer, som udgør en fælles forpligtende kommunal ramme for den fritidspædagogiske praksis i SFO/SFO2 og ungdomscentrene i Odense Kommune, i såvel almen- som specialtilbud. De 6 kerneelementer er:

Tillidsfulde voksenrelationer 

Positive fællesskaber 

Bedømmelsesfrie miljøer

Børn og unges ret til medbestemmelse

Samvær og lærende processer

De fysiske rammer og deres anvendelse

Fra vision til handling

”Sammen om mangfoldig fritid” sætter en fælles retning på tværs af de kommunale fritidstilbud i Odense, men visionen definerer ikke, hvor den enkelte SFO/SFO2 eller det enkelte ungdomscenter skal lægge sit fokus eller hvordan, der skal arbejdes med de enkelte elementer lokalt. De kommunale fritidstilbud på folkeskoler og i specialtilbud skal hver især tilpasse kerneelementerne til deres pågældende børn-/ungegruppe. Det betyder, at de konkrete handlinger i praksis vil have forskellige udtryk f.eks. alt efter, om der arbejdes med de yngste børn i SFO eller ungegruppen i ungdomscentrene.

På Odense Kommunes specialskoler og specialtilbud er der ligeledes fritidstilbud af forskellig karakter. Her er børnene og de unge enten tilknyttet fritidstilbud i almendelen, fritidstilbud som en del af et heldagstilbud eller fritidstilbud målrettet børn og unge i specialtilbud. Det er derfor ligeledes nødvendigt, at fritidstilbud på specialområdet tilpasser kerneelementerne til den pågældende børne-/ungegruppe og justerer efter behov.

For fritidstilbuddene spiller et godt tværgående samarbejde med forældre, skolernes undervisningsdel, dagtilbud, det øvrige fritids- og foreningsliv samt andre interessenter en afgørende rolle for at skabe en helhedsorienteret tilgang til børnene og de unges trivsel og udvikling.

Ledelsen af SFO/SFO2 og ungdomscentrene spiller ligeledes en central rolle i at sætte retningen og facilitere processer, der understøtter den fortsatte udvikling af fritidstilbuddene i Odense Kommune. Ledelsen understøtter medarbejdernes faglige dømmekraft og skaber rammer for stærke professionelle læringsfællesskaber med fokus på samarbejde, reflekterende dialoger og udvikling af den pædagogiske praksis til gavn for børnene og de unges trivsel, udvikling og læring.

Børn- og Ungeforvaltningen faciliterer og understøtter i de kommende år det fortsatte arbejde med fritidspædagogikken i Odense Kommune via blandt andet oplæg, materiale og workshops.

 

Hvordan er visionen blevet til?

”Sammen om mangfoldig fritid” er blevet til på baggrund af indsigter fra viden og forskning samt forskellige involverende processer:

  • Dialog med referencegruppe bestående 9 ledere fra henholdsvis almen- og specialtilbud samt UngOdense
  • Dialog med sparringsgruppe bestående af FTR for skolepædagogerne og FTR for pædagogerne i ungdomscentrene
  • Sparringsmøde med skoleledere fra specialskoler og specialtilbud
  • Fællesmøde for alle skoleledere og TR for skolepædagogerne
  • Dialogmøder med ledere af børnemiljøet på skolerne samt ledere af ungdomscentrene
  • Fokusgruppeinterviews med medarbejdere fra henholdsvis SFO/SFO2 og ungdomscentrene
  • Børnestemmer via dialog med børn fra udvalgte SFO’er
  • Ungestemmer via dialog med Odense Fælleselevråd og unge fra udvalgte ungdomscentre
  • Forældreperspektiv via dialog med skolebestyrelsen på udvalgte skoler
  • Dialogmøder med lektor Morten Huusfeldt fra UCL, SSP, Fritidsvejledningen, By- og Kulturforvaltningen, Ungdomsringen og Aarhus Kommune

Strategien blev vedtaget i juni 2024. 


Du kan downloade visionen ved at klikke her. 

Børn- og Ungeforvaltningen