Ambitioner og mål for sprogindsatsen
Alle børn og unge udvikler sprog, der gør dem i stand til aktivt at anvende deres sprog og læsefærdigheder til udvikling, læring og aktiv deltagelse i fællesskaber og samfundslivet.
![](https://www.odense.dk/-/media/images/politik/politikker,-strategier-og-vision/strategier-og-handleplaner/børn-læser-beskåret.jpg?h=473&iar=0&mw=964&w=462)
Betingelser for den gode sproglige udvikling:
- Sprogunderstøttelsen tager udgangspunkt i, hvor barnet og eleven befinder sig i sin kommunikative og sproglige udvikling.
- Alle fagprofessionelle i dagtilbud og skole har viden om, hvordan sprogudviklingen fremmes.
- Børn og elever mødes af fagprofessionelle, der i samværet og i kommunikationen er gode rollemodeller.
- Der er udfordringer for alle, således at også de sprogstærke børn og elever bliver udfordret yderligere.
- Det pædagogiske miljø er motiverende og tilrettelagt, så børn og elever opøver færdigheder inden for alle fire grundlæggende sprogkompetencer: læse, skrive, lytte og samtale.