Spring til indhold

4. klasseelever fra Odense designer intelligent cykelstativ

4. klasseelever fra Kroggårdsskolen designede i foråret 2016 et intelligent cykelstativ. Projektet er et godt eksempel på et unikt samarbejde mellem skole, robotvirksomhed, designvirksomhed, uddannelsesinstitution og Odense Kommune, hvor eleverne gennem tre uger knoklede, programmerede og designede prototypen på et intelligent cykelstativ.

Det begyndte med mangel på cykelstativer på Kroggårdskolen, men det endte med et unikt samarbejde mellem skolen, Blue Ocean Robotics, VEKSØ, University College Lillebælt og to forvaltninger i Odense Kommune.


Odense er kendt som en af verdens bedste cykelbyer. Det betyder for eksempel flere nye projekter, tiltag og tilskud til nye og bedre cykelstativer.


Den mulighed blev grebet af Kroggårdskolen, og satte dermed gang i et samarbejde, hvor skolens 4. klasseelever udviklede prototypen på et intelligent cykelstativ med hjælp fra robotvirksomheden Blue Ocean Robotics og design- og byrumsvirksomheden VEKSØ.

- I den nye skolereform er der blevet sat fokus på ”globalisering og entreprenørskab” samt den ”åbne skole” som noget, der gennemsyrer undervisningen. At eleverne og lærerne kan arbejde med det både teoretisk og praktisk sammen med eksperter fra virksomhederne motiverer helt fantastisk og skaber læring for alle, siger skoleleder Mogens Falk Jørgensen.

Rådkvinde for børn- og unge Susanne Crawley Larsen (R) var meget interesseret i projektet og besøgte skolen i forbindelse projektet. Hun mener, at det store fokus på cykling i Odense Kommune er med til at understøtte skolereformen, for en tur i pedalerne fremmer både sundhed og læring:

- I Odense cykler cirka fire ud af fem elever til og fra skole hver dag. Derfor ser vi nu cyklen som et understøttende element i undervisningen. Det kan være, når det handler om at opnå 45 minutters fysisk aktivitet hver dag, eleverne kan cykle til og fra idrætsaktiviteter og valgfag på naboskolen, og så giver cyklen mulighed for at udvide klasseværelset til den nærliggende skov i biologitimen, en tur på museum i historieundervisningen eller et besøg hos en virksomhed, der giver et vigtigt indblik i det omkringliggende samfund, som er del af ’den åbne skole’-elementet i reformen, sagde Susanne Crawley Larsen.

By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) glædede sig også over det brede samarbejde og resultatet deraf: 

- Dette samarbejde er et godt eksempel på, hvad vi kan lave, når vi går sammen. Det er samskabelse til gavn for elever, kommune og virksomheder, og jeg håber, at det kan inspirere andre – både i Odense og resten af Danmark. For Odense har det været naturligt at kombinere vores indsats og profil på cykelområdet med den stærke robotindustri i byen, men erfaringerne vil kunne bruges til mere samskabelse i fremtiden, sagde Jane Jegind.

Alle fik glæde af samarbejdet

I løbet af tre uger lærte eleverne at arbejde med innovative arbejdsprocesser, programmering samt design- og brugskrav til det endelig produkt. 
 
- Ved Blue Ocean Robotics arbejder vi med alle former for innovative robotløsninger inden for alt lige fra industrien og plejesektoren til uddannelsesområdet. Vi deltog i dette spændende projekt på Kroggårdsskolen, da projektet på bedste vis giver 4. klasses elever et komplet indblik i, hvad det vil sige at designe robotsystemer helt fra bunden. Blue Ocean Robotics vision er “Robots for humans”, hvilket dette projekt i høj grad afspejler, når vi ser den interesse og livsglæde, eleverne har ved det projektbaserede arbejde med robotterne, sagde Mikkel Knudsen Kofoed fra Blue Ocean Robotics.
 
Hos VEKSØ, én af Europas førende virksomheder inden for design, fremstilling og salg af byrumsmøbler, cyklismeprodukter og belysning, har det været en oplevelse at samarbejde med eleverne fra Kroggårdskolen.
 
- VEKSØ er altid interesserede i at deltage i udviklingen af nytænkende produkter og intelligente løsninger, og projektet spiller rigtigt godt ind i vores Smart City fokus. Her var vi med i et unikt samarbejde, og vi kunne kun lade os inspirere af den fantasi og tilgang til produktudvikling, som folkeskoleeleverne kom med, sagde Udviklingschef Christian Olsen fra VEKSØ.
 
Undervejs i forløbet var lærerstuderende fra University College Lillebælt tilknyttet Kroggårdskolens 4. klasse, og det gav rigtig god mening for uddannelsesinstitutionen at deltage.
 
- Børn vokser i dag op med mange teknologier omkring sig, og derfor skal lærerstuderende fra UCL have erfaring med nye og relevante læremidler som for eksempel ”Humming Bird”, som er blevet brugt i dette forløb. Det er med til at klæde vores studerende på, og samtidigt giver et tæt samarbejde os mulighed for at vise de kompetencer, som studerende og undervisere fra UCL besidder, sagde lektor ved Læreruddannelsen på University College Lillebælt Frank Jensen.
 
Således blev behovet for et nyt cykelstativ til historien om et unikt og spændende samarbejde mellem forskellige virksomheder og institutioner. 
 



Borgmesterforvaltningen