Nu ruller Forårs-SFO for byens kommende skolebørn
Mandag den 3. marts 2014 lød startskuddet på Forårs-SFO. Vejret var koldt, men stemningen var god, da 48 nye Forårs-SFO børn blev budt velkommen i nye omgivelser på Højmeskolen. Flaget blev hejst, som det sig hører på en rigtig festdag, der blev holdt tale af rådmand Susanne Crawley Larsen og skoleleder Jørn Mühl samt sunget sange af elever fra 4. klasse.
En rigtig varm og imødekommende velkomst til både børn og voksne. Spændte børn og glade forældre indtog de nye omgivelser ”Fristedet”. Navnet repræsenterer den overgang, som de nye Forårs-SFO børn er på vej ind i. De får et frirum til at lære, hvordan det er at færdes på skolen i rolige omgivelser og lærer at indgå i nye fællesskaber - alt sammen under kyndig vejledning af dygtige medarbejdere.
Væggene i ”Fristedet” er præget af børnenes egne malerier fra deres tidligere børnehuse og er med til at skabe genkendelighed og tilhørsforhold i de nye lokaler.
Det var ikke kun på Højmeskolen, at Forårs-SFO blev skudt i gang. For ca. 1.700 børn rundt i Odense var dagen markeret som overgangen fra børnehaven til starten på et nyt skoleeventyr. Et eventyr, der byder på nye kammerater og nye fællesskaber.
- Forårs-SFO giver en bedre overgang fra børnehave til skole både for voksne og børn. Børnene får mulighed for at vænne sig til alt det praktiske, få nye venner og lære de nye voksne at kende. Det mener vi gør overgangen mindre dramatisk. En god skolestart har betydning for, hvordan det går resten af skoletiden og danner grundlag for, at alle vore børn bliver lige så dygtige, som de kan, uanset hvilken baggrund de kommer fra. Og det er et vigtigt mål, både for det enkelte barn, men også for vores by.
Jeg glæder mig til at følge Forårs-SFO over de næste måneder", lyder ordene fra rådmand Susanne Crawley Larsen om det nye læringstilbud i Odense.
Kort fortalt om forårs-SFO
Tre års pilottests med positive resultater og et tæt samarbejde mellem byens børnehuse og skoler har banet vejen for, at vi den 1. marts 2014 slog dørene op til Forårs-SFO. - En ny type læringstilbud til byens kommende skolebørn. Forårs-SFO handler om at nytænke velfærden, så vi som kommune understøtter børn og unge i deres liv bedst muligt og udvikler et sammenhængende børne- og ungeliv. Dagligdagen i Forårs-SFO vil have stor fokus på, at børnene får etableret nye relationer, og at de langsomt bliver introduceret til det kommende skoleliv.