Spørgsmål: Er det tid til at flytte fællesskabets værdier fra fjernvarmen til velfærden?
Siden er nu lukket for spørgsmål.
I perioden 26. august til 11. november 2020 har siden her været åben for spørgsmål fra borgerne til finansieringen af velfærd via et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn. Tak til alle jer, der har stillet spørgsmål. Du kan læse de mange spørgsmål her nedenfor samt svar fra Odense Kommune:
Læs også kommentarer fra borgere
OBS: I følge databeskyttelsesloven må Odense Kommune vise personhenførbare oplysninger, hvis der er lovhjemmel til det. På denne spørgsmålsside er der lovhjemmel til visning af borgeres navne, da svaret skal adresseret til den spørgende borger.
Læs evt. mere om Odense Kommunes databeskyttelsespolitik her.
48 spørgsmål
Den samlede udgift for alle fem borgermøder udgør i alt 276.294 kr. eksklusive moms. Udgiften dækker blandt andet forplejning og halleje samt kommunikationsopgaver som eksempelvis lyd, live-streaminger og tolkeservices (se nærmere i tabellen nedenfor).
Vi er ikke i stand til at opgøre de administrative omkostninger, da vi ikke timeregistrerer blandt fastansatte medarbejdere.
Hvis Odense Kommune vil trække overskud ud af Fjernvarme Fyn, er det en politisk beslutning. Hvis Odense Kommune i så fald ønsker at bruge pengene over 10 år, vil man frem til og med 2030 have i alt op til 101 mio. kr. til rådighed. Hvis Odense Kommune måtte ønske at bruge pengene med det samme, vil man have i alt ca. 175 mio. kr. til og med 2030.
Det er en politisk beslutning, hvordan man finansierer investeringen i fysiske rammer for børn, unge og ældre som en del af Velfærdsplan 2030. Byrådet besluttede at igangsætte en proces for afklaring af vilkår for et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn til det forbrugerejede selskab Energi Fyn. Den endelige beslutning om et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn til Energi Fyn skal træffes af byrådet.
Du kan kan læse mere om byrådets beslutning i budgetforliget for Budget 2020
Der kan i lokalplanen for din bopæl være fastsat regler for tilslutningspligt. Du kan læse mere om vilkårene for opsigelse hos Fjernvarme Fyn her: https://www.fjernvarmefyn.dk/media/1073/almindelige_bestemmmelser.pdf
Du kan kan læse mere om byrådets beslutning i forliget for Budget 2020.
Byrådet besluttede at igangsætte en proces for afklaring af vilkår for et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn til det forbrugerejede selskab Energi Fyn. Den endelige beslutning om et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn til Energi Fyn skal træffes af byrådet.
Du kan kan læse mere om byrådets beslutning i forliget for Budget 2020
Det bemærkes, at der i forbindelse med forhandlingerne er udarbejdet supplerende vilkår, der skærper kravene til Energi Fyns muligheder for konsolidering med andre selskaber. De justerede vilkår indebærer, at Energi Fyn kun kan indgå i en konsolidering med andre selskaber på Fyn og de fynske øer og at Energi Fyns aktiviteter forbliver forbrugerejet
Læs mere om bindende folkeafstemninger i kommuner her
Læs mere om vejledende folkeafstemninger i kommuner her
Det bemærkes, at der i forbindelse med forhandlingerne er udarbejdet supplerende vilkår, der skærper kravene til Energi Fyns muligheder for konsolidering med andre selskaber. De justerede vilkår indebærer, at Energi Fyn kun kan indgå i en konsolidering med andre selskaber på Fyn og de fynske øer og at Energi Fyns aktiviteter forbliver forbrugerejet
Den konkrete vurdering af habilitet er endnu ikke foretaget.
Odense Byråd har besluttet, at overskuddet ved et eventuelt salg skal bruges på at investere i fysiske rammer for børn, unge og ældre som en del af Velfærdsplan 2030.
1) Odense Kommune kan ikke svare på vegne af Energi Fyn. Hvis spørgsmålet ikke er besvaret under live-udsendelsen af borgermødet, opfordres der til, at spørgsmålet rettes til Energi Fyn.
2) I aftaleteksten mellem Odense Kommune og Energi Fyn fremgår det, at Energi Fyn skal beholde Fjernvarme Fyn. Hvis Energi Fyn – i en særlig situation – alligevel ønsker at gennemføre et salg af andele eller væsentlige aktiver i Fjernvarme Fyn, skal Odense Kommune godkende det. Der er ingen udløbsdato på, at Energi Fyn skal spørge om lov til at sælge til tredje part.
Det bemærkes, at der i forbindelse med forhandlingerne er udarbejdet supplerende vilkår, der skærper kravene til Energi Fyns muligheder for konsolidering med andre selskaber. De justerede vilkår indebærer, at Energi Fyn kun kan indgå i en konsolidering med andre selskaber på Fyn og de fynske øer og at Energi Fyns aktiviteter forbliver forbrugerejet
3) Loven siger, at prisen på varme ikke må stige alene som følge af et salg. Prisen på fjernvarme kan ikke låses fast, uanset hvem der ejer Fjernvarme Fyn. Det er i strid med loven, da varmeprisen udgøres af de faktiske omkostninger til produktion og distribution af varmen. I aftaleteksten står, at Energi Fyn vil fastholde konkurrencedygtige priser og sikre, at varmeprisen fortsat skal være blandt de laveste i forhold til øvrige sammenlignelige fjernvarmeværker i Danmark.
Det bemærkes, at der i forbindelse med forhandlingerne er udarbejdet supplerende vilkår, der skærper kravene til, at Energi Fyn fastholdelser konkurrencedygtige varmepriser. De justerede vilkår indebærer, at hvis Energi Fyn mod forventning ikke overholder varmeforsyningsloven har Odense Kommune ret til føre handlen vedrørende "Fjernvarme Fyn" tilbage til samme pris og på samme vilkår, som den er indgået på.
4) Hvis Odense Kommune vil trække overskud ud af Fjernvarme Fyn, er det en politisk beslutning. Hvis Odense Kommune i så fald ønsker at bruge pengene over 10 år, vil man frem til og med 2030 have i alt op til 101 mio. kr. til rådighed. Hvis Odense Kommune måtte ønske at bruge pengene med det samme, vil man have i alt ca. 175 mio. kr. til og med 2030.
Loven siger, at prisen på varme ikke må stige alene som følge af et salg. Prisen på fjernvarme kan ikke låses fast, uanset hvem der ejer Fjernvarme Fyn. Det er i strid med loven, da varmeprisen udgøres af de faktiske omkostninger til produktion og distribution af varmen. I aftaleteksten står, at Energi Fyn vil fastholde konkurrencedygtige priser og sikre, at varmeprisen fortsat skal være blandt de laveste i forhold til øvrige sammenlignelige fjernvarmeværker i Danmark.
Kommuner har ikke adgang til at indgå i sale-and-lease-back arrangementer uden godkendelse fra Social- og Indenrigsministeriet. For at kunne få en sådan godkendelse skal kommunen blandt andet sætte et beløb svarende til salgssummen til side. Beløbet frigives efterfølgende med en femogtyvendedel i 25 år. Et sale-and-lease-arrangement giver derfor ikke en indtægt til kommunen, der kan bruges på kort sigt.
Bestyrelsesmedlemmerne i Fjernvarme Fyn har som medlem af bestyrelsen ikke indflydelse på et eventuelt salg. De bestyrelsesmedlemmer, der sidder i byrådet, skal være med til at træffe beslutning om, hvorvidt Fjernvarme Fyn skal sælges eller ej. Dette er forudsat, at det vurderes, at de ikke er inhabile.
Den konkrete vurdering af habilitet er endnu ikke foretaget.
1) Loven siger, at prisen på varme ikke må stige alene som følge af et salg. Prisen på fjernvarme kan ikke låses fast, uanset hvem der ejer Fjernvarme Fyn. Det er i strid med loven, da varmeprisen udgøres af de faktiske omkostninger til produktion og distribution af varmen. I aftaleteksten står, at Energi Fyn vil fastholde konkurrencedygtige priser og sikre, at varmeprisen fortsat skal være blandt de laveste i forhold til øvrige sammenlignelige fjernvarmeværker i Danmark.
Det bemærkes, at der i forbindelse med forhandlingerne er udarbejdet supplerende vilkår, der skærper kravene til, at Energi Fyn fastholdelser konkurrencedygtige varmepriser. De justerede vilkår indebærer, at hvis Energi Fyn mod forventning ikke overholder varmeforsyningsloven har Odense Kommune ret til føre handlen vedrørende "Fjernvarme Fyn" tilbage til samme pris og på samme vilkår, som den er indgået på.
2) Tak for dit bidrag til debatten om et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn. Alle kommentarer er blevet samlet sammen og overdraget til Odense Byråd
3) Hvis Odense Kommune vil trække overskud ud af Fjernvarme Fyn, er det en politisk beslutning. Hvis Odense Kommune i så fald ønsker at bruge pengene over 10 år, vil man frem til og med 2030 have i alt op til 101 mio. kr. til rådighed. Hvis Odense Kommune måtte ønske at bruge pengene med det samme, vil man have i alt ca. 175 mio. kr. til og med 2030.
Baggrunden for de forventede overskud kan ses i et svar til byrådsmedlem Tim Vermund (S).
Tak for dit bidrag til debatten om et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn. Alle kommentarer er blevet samlet sammen og overdraget til Odense Byråd.
Det er en vigtig målsætning for Odense, at flere borgere kommer i uddannelse og job og på den måde får bedre mulighed for at stå på egne ben. Det kan du læse mere om i Beskæftigelses- og Socialudvalgets Beskæftigelsespolitik.
Du kan læse mere om i byrådets beslutning i dette uddrag af budgetorliget for Budget 2020
Odense Byråd har med budget 2020 besluttet alene at undersøge et eventuel salg af Fjernvarme Fyn til det forbrugerejede selskab Energi Fyn. Årsagen er blandt andet, at Fjernvarme Fyns kunder i det forbrugerejede Energi Fyn fortsat vil være sikret indflydelse og en ansvarlig ejer.
Du kan kan læse mere om byrådets beslutning i forliget for Budget 2020
Udbudsreglerne gælder kun ved køb af ydelser. Når der er tale om salg af kommunens aktiver, gælder udbudspligten altså ikke.
Odense Byråd har med budget 2020 besluttet alene at undersøge et eventuel salg af Fjernvarme Fyn til det forbrugerejede selskab Energi Fyn. Her kan du læse mere om byrådets beslutning:i budgetforliget for 2020
I aftaleteksten mellem Odense Kommune og Energi Fyn fremgår det, at Energi Fyn skal beholde Fjernvarme Fyn. Hvis Energi Fyn – i en særlig situation – alligevel ønsker at gennemføre et salg af andele eller væsentlige aktiver i Fjernvarme Fyn, skal Odense Kommune godkende det. Der er ingen udløbsdato på, at Energi Fyn skal spørge om lov til at sælge til tredje part.
Det bemærkes, at der i forbindelse med forhandlingerne er udarbejdet supplerende vilkår, der skærper kravene til Energi Fyns muligheder for konsolidering med andre selskaber. De justerede vilkår indebærer, at Energi Fyn kun kan indgå i en konsolidering med andre selskaber på Fyn og de fynske øer og at Energi Fyns aktiviteter forbliver forbrugerejet
Det fremgår af det forlig, der ligger til grund for budgettet, at årsagen blandt andet er, at Fjernvarme Fyns kunder i det forbrugerejede Energi Fyn fortsat vil være sikret indflydelse og en ansvarlig ejer.
Du kan læse aftalen om vilkår for eventuelt salg af Fjernvarme her.
Du kan læse mere om budgetforliget 2020 her.
I aftaleteksten står, at Energi Fyn vil fastholde konkurrencedygtige priser og sikre, at varmeprisen fortsat skal være blandt de laveste i forhold til øvrige sammenlignelige fjernvarmeværker i Danmark.
Varmeprisen må ifølge loven ikke stige som følge af et salg.
Velfærdsplanen 2030 består af en række investeringer i fysiske rammer for børn, unge og ældre, som er engangsudgifter for Odense Kommune. Et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn skal bidrage til at finansiere disse investeringer.
Her kan du læse byrådets beslutning om et eventuelt salg af Fjernvarme Fyn
Læs mere om muligheden for et fremtidigt udbytte med Odense Kommune som fortsat ejer af Fjernvarme Fyn her.
Der kan i lokalplanen for din bopæl være fastsat regler for tilslutningspligt. Du kan læse mere om vilkårene for opsigelse hos Fjernvarme Fyn her
Du kan læse mere om folkeafstemninger i kommuner på borger.dk her.
Det er op til det enkelte parti at melde sin holdning ud.
Du kan læse mere om folkeafstemninger i kommuner på borger.dk her
PwC, Odense Kommunes rådgiver, har ud fra almindelige anerkendte metoder fastsat, hvad der er en fair markedspris for Fjernvarme Fyn.
Den grønne omstilling af Fjernvarme Fyn påvirkes ikke af salget.
Spørgsmål 1
Med velfærdsprocenten er der fra 2017 – 2020 i alt tilført cirka 266 mio. kr. til børn, unge, udsatte og ældre. Midlerne er gået til ansættelse/fastholdelse af 926 medarbejdere, hvilket svarer til 541 årsværk. En opfølgning på dette behandles i byrådet d. 2. september 2020.Spørgsmål 2
Det korte svar er, at provenu fra et evt. salg vil give Odense Kommune 524 mio. kr. over de kommende 10 år, mens en model med løbende udbytter i samme periode giver ca. 67 mio. kr. Begge tal er beregnet ved 40 pct. afgift til staten. Du kan se nærmere om sammenligning af salgsprovenu og modeller for løbende udbytte her.
Spørgsmål 3
Det er politisk besluttet, at der fra 2020 skal arbejdes med en effektiviseringsstrategi i Odense Kommune. Formålet med effektiviseringsstrategien er at kunne løse de samme opgaver, men for færre midler.
Spørgsmål 4
Byrådet har d. 24. juni 2020 givet en ekstra bevilling i 2020 på 100 mio. kr. til udfordringerne på det specialiserede socialområde. Du kan læse mere her:
En mere langsigtet løsning skal indgå i de politiske drøftelser frem mod Budget 2021.
Spørgsmål 5
Der er givet i alt 33 anbefalinger til styrkelse af styringen på det specialiserede socialområde, og der er i de berørte forvaltninger i fællesskab igangsat et arbejde med anbefalingerne.
Byrådet i Odense har fastlagt målsætninger for Odense Kommunes samlede budget. De årlige budgetter udarbejdes med udgangspunkt i, at budgetter overholdes i budgetåret og de efterfølgende 3 overslagsår. Der er 2 årlige opfølgninger på økonomi til de 5 politiske udvalg og 2 opfølgninger på kommunens samlede budget til byrådet.
Spørgsmål 6
Forvaltningerne har som udgangspunkt mulighed for at overføre eventuelt ubrugte penge til næste års budget.