Formålet med Beredskabsplanen
Beredskabsplanen skal understøtte, at du og andre professionelle har en fælles handleramme og er aktive parter i forhold til at forebygge og håndtere overgreb mod børn og unge.
Nogle børn og unge bliver desværre udsat for vold og seksuelle overgreb, hvilket kan have vidtrækkende konsekvenser for de børn og unge, det går ud over. Beredskabsplanen skal derfor understøtte, at du og andre professionelle har en fælles handleramme og er aktive parter i forhold til at forebygge og håndtere overgreb mod børn og unge – herunder anbragte børn og børn med handicap, som er særligt udsatte for overgreb. Beredskabsplanen skal således bidrage til, at flere børn og unge i Odense Kommune får gode udviklingsmuligheder på baggrund af en tryg opvækst uden overgreb.
Denne beredskabsplan beskriver, hvorledes ledere og medarbejdere i Odense Kommune skal reagere, når der opstår bekymring, mistanke eller viden om overgreb mod børn og unge. Beredskabsplanen er en overordnet beskrivelse af kommunens indsats. Beredskabsplanen skal understøttes af dialog og lokalt materiale udarbejdet af de enkelte områder eller tilbud.
Ledelsen af de enkelte afdelinger er ansvarlig for, at kendskabet til beredskabet udbredes, og at der på baggrund heraf implementeres sikre handleprocedurer på de lokale arbejdspladser. For eksempel skal du som medarbejder ikke stå alene med en underretning, selvom underretningspligten er personlig. Arbejdspladsen bør have eller udvikle en kultur, som støtter og hjælper, når du møder et barn som mistrives, og som måske er udsat for overgreb. Dermed sikres hurtigere handling.
Odense Kommunes beredskabsplan skal medvirke til:
- at fagpersoner får så tilstrækkelig viden om tegn på overgreb, at de reagerer hensigtsmæssigt og rettidigt
- at fagpersoner bliver bedre til at forebygge, opspore og håndtere sager om overgreb mod børn og unge
- at fagpersoner arbejder helhedsorienteret, tværfagligt og tværsektorielt med håndteringen af sagerne
- at fagpersoner bliver i stand til at iværksætte en faglig, kvalificeret indsats, der matcher barnets og den unges behov for støtte
Den ambition forudsætter, at der er åbenhed og klarhed om de forskellige faggruppers kompetencer og roller. Sundhedsplejersker, pædagoger, lærere, psykologer, behandlere med videre har andre kerneopgaver end de børne- og ungerådgivere, der varetager den sociale sagsbehandling og myndighedsfunktion.
Når barnets lov siger, at kommunen undersøger og beslutter, så er det børne- og ungerådgivere, der har den myndighedsfunktion. Det er vigtigt at holde fast i den arbejdsfordeling, ligesom det er vigtigt at holde fast i, at det er det tværfaglige samarbejde, som er forudsætningen for den gode udredning af barnets forhold og afklaringen af, hvilken hjælp der skal iværksættes i form af sociale hjælpeindsatser. De er supplement til almensystemernes og eventuelt andre specialsystemers faglige indsatser.
Beredskabsplanen beskriver desuden, hvordan Odense Kommune har organiseret sig med henblik på at skabe det bedste grundlag for, at du som leder eller medarbejder kan arbejde forebyggende og få hjælp til at sætte ind tidligt og kvalificeret, når et barn har behov for det.
Odense Kommune kan ikke forpligte eksterne aktører på at arbejde med Beredskabsplanen på samme måde, som vi selv vil gøre det, men vi kan gøre opmærksom på Beredskabsplanens eksistens, og når vi modtager underretninger fra eksterne aktører om overgreb mod børn, vil vi handle i overensstemmelse med Beredskabsplanen.