Spring til indhold

Evaluering - det første år

Faste, tværfaglige teams giver øget tryghed og tilfredshed.

Efter et år med faste, tværfaglige teams oplever ældre i hjemmeplejen bl.a. større tryghed og tilfredshed. Medarbejdernes samarbejde og koordinering er også forbedret.

 

Både borgerne og medarbejderne, som indgår i pilotprojektet, er ved pilotprojektets start i januar 2023 blevet stillet en række spørgsmål. For borgernes vedkommende er de bl.a. blevet spurgt ind til deres oplevelse af den hjælp, de får, herunder om det ofte er de samme, der kommer i hjemmet, om de er trygge ved hjælpen og om de oplever en høj faglig kvalitet.

 

For medarbejdernes vedkommende er de bl.a. blevet spurgt til, hvordan de oplever samarbejdet med kollegerne, herunder fælles mål og sammenhold i teamet.

Ved udgangen af 2023 blev de stillet de samme spørgsmål.

 

Borgerne: Trygheden og tilfredsheden er steget

Evalueringen af det første år med faste, tværfaglige teams viser, at kontinuitet, tryghed og faglig kvalitet hænger tæt sammen. Med faste tværfaglige teams stiger borgernes tryghed.

 

 

Også tilfredsheden stiger. Efter det første år svarer 91 procent, at de er meget tilfredse eller tilfredse med den hjælp, de får. Størst er stigningen blandt de meget tilfredse, som i januar 2023 var 41 procent og 55 procent i december 2023.

Høj faglig kvalitet i hjælpen

Også de ældres oplevelse af høj faglig kvalitet i hjælpen er steget. Ved projektets start svarede 68 procent, at de i høj grad eller i meget høj grad ’oplever, at den hjælp og støtte du får, er af høj faglig kvalitet”. I december 2023 er den andel steget til 76 procent.

 



Medarbejderne: Den sociale kapital i teamet stiger

Det er ikke kun de ældre, der har glæde af, at hjælpen kommer fra et fast, tværfagligt team, medarbejderne giver i interviews bl.a. udtryk for at have en tættere relation og en større tillid i forhold til at uddelegere opgaver.
Det kommer bl.a. også til udtryk i en højere social kapital i det enkelte teams, som også ligger markant over Odense Kommunes samlede tal for social kapital (se nedenfor).

 

 

Styrket kommunikation

Medarbejderne oplever også en forbedret kommunikation i teamet. Fx ses en stigning fra 73 procent til 93 procent af medarbejderne, der svarer ’ofte’ eller ’altid’ på spørgsmålet: Taler/skriver de andre med dig, når der er behov for det? 

 

 

 

Mere information

Er du interesseret i yderligere tal fra projektet, så kontakt chefkonsulent Annette Wognsen Frederiksen på telefon: 24 21 31 29.

 

Ældre- og Handicapforvaltningen