Rehabilitering og pædagogisk tilgang
Odense Værkstederne er en del af Ældre- og handicapforvaltningen i Odense Kommune.
I ÆHF har det besluttet, at rehabilitering skal være grundlaget for samarbejdet med alle de borgere, der henvender sig til os.
Hvad er rehabilitering?
Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og medarbejdere.
Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og videns baseret indsats.
Kilde: "Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet - Rehabilitering i Danmark" (2004)
De 8 centrale elementer i rehabilitering er:
Borgernes deltagelse
● borgeren er en central samarbejdspartner og aktiv deltager
● borger og fagpersoner samarbejder ligeværdigt
● borgeren tager de endelige beslutninger om sin situation
Individuel og fleksibel tilrettelæggelse
● mål, indsatser og lign. varierer fra person til person
● processen er individuel og fleksibel tilpasset
● rehabilitering skal være styret af den enkelte borgers behov og ønsker
Helhedsorienteret tilgang
● rehabilitering har en fysisk, psykisk og social dimension
● borgeren skal opleve processen som forståelig, meningsfuld, behovsdækkende, sammenhængende
● rehabiliteringsprocessen skal være koordineret, så den forløber som en helhed
Målorientering og tidsperspektiv
● målsætningen defineres af borgeren i samråd med fagfolk
● målene skal være realistiske ift. borgerens ressourcer og offentlige støttemuligheder
● der skal sættes tidsrammer for delmål og samlede mål
● processen skal løbende tilpasses så mål og tidsrammer fortsat passer
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde
● forskellige specialer, faggrupper og sektorer samarbejder
● samarbejdet kan foregå i det enkelt tilbud/afdeling, men også gå på tværs af sektorer, forvaltninger
Koordinering
● der skal være klarhed omkring, hvem der er ansvarlig for processen og koordineringen
● man kan udpege en koordinator
● der er sammenhæng i, og timing af processen
Vidensbasering og kvalitetsorientering
● fagpersoner skal anvende de metoder, der har den største effekt
● fagpersoner skal arbejde ud fra den bedste faglige praksis
Planlægning
● Den fremadrettede indsats er planlagt med borgerens mål, som det styrende
● fagpersoner arbejder efter den fælles plan
Hvad er rehabilitering?
Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og medarbejdere.
Formålet er, at borgeren, som har eller er i risiko for at få betydelige begrænsninger i sin fysiske, psykiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv. Rehabilitering baseres på borgerens hele livssituation og beslutninger og består af en koordineret, sammenhængende og videns baseret indsats.
Kilde: "Hvidbog om rehabiliteringsbegrebet - Rehabilitering i Danmark" (2004)
De 8 centrale elementer i rehabilitering er:
Borgernes deltagelse
● borgeren er en central samarbejdspartner og aktiv deltager
● borger og fagpersoner samarbejder ligeværdigt
● borgeren tager de endelige beslutninger om sin situation
Individuel og fleksibel tilrettelæggelse
● mål, indsatser og lign. varierer fra person til person
● processen er individuel og fleksibel tilpasset
● rehabilitering skal være styret af den enkelte borgers behov og ønsker
Helhedsorienteret tilgang
● rehabilitering har en fysisk, psykisk og social dimension
● borgeren skal opleve processen som forståelig, meningsfuld, behovsdækkende, sammenhængende
● rehabiliteringsprocessen skal være koordineret, så den forløber som en helhed
Målorientering og tidsperspektiv
● målsætningen defineres af borgeren i samråd med fagfolk
● målene skal være realistiske ift. borgerens ressourcer og offentlige støttemuligheder
● der skal sættes tidsrammer for delmål og samlede mål
● processen skal løbende tilpasses så mål og tidsrammer fortsat passer
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde
● forskellige specialer, faggrupper og sektorer samarbejder
● samarbejdet kan foregå i det enkelt tilbud/afdeling, men også gå på tværs af sektorer, forvaltninger
Koordinering
● der skal være klarhed omkring, hvem der er ansvarlig for processen og koordineringen
● man kan udpege en koordinator
● der er sammenhæng i, og timing af processen
Vidensbasering og kvalitetsorientering
● fagpersoner skal anvende de metoder, der har den største effekt
● fagpersoner skal arbejde ud fra den bedste faglige praksis
Planlægning
● Den fremadrettede indsats er planlagt med borgerens mål, som det styrende
● fagpersoner arbejder efter den fælles plan