Spring til indhold

Bliv leverandør

Her kan du læse mere om, hvordan du bliver leverandør, hvordan man kommer med attraktive tilbud, hvad vi gør med uopfordrede henvendelser og konsortier.

Odense Kommune indkøber for flere milliarder kroner om året. Der følger et stort ansvar med, da vi forvalter borgernes penge, er underlagt en række lovgivning og skal sikre os, at vores indkøb bidrager til de mange opgaver, som Odense Kommune løser. Vi forsøger at opnå den bedste kvalitet til den bedste pris. Vi har høje forventninger til os selv og til vores leverandører.

Hvis man gerne vil være leverandør, kan man byde på kommunens udbud. Det gør man ved at sende et tilbud på de udbud, som ligger tilgængeligt her Aktuelle udbud.

Du kan finde flere udbud fra Odense Kommune og andre offentlige ordregivere på udbud.dk

Udbud

Når vi skal købe ind i Odense Kommune, skal vi følge udbudsloven og tilbudsloven. Når vi laver et udbud, betyder det vi køber ind efter udbudsloven, som stiller en række krav til processer og indhold.
Du kan finde vores udbud under Aktuelle udbud og Kommende udbud.  
Du kan også finde vores udbud på Comdia, som er den side vi bruger, til at udbyde: Comdia

Hvordan kommer man med et attraktivt tilbud?

Odense Kommunes Indkøbs- og udbudspolitik (link) sætter rammen for, hvordan der købes ind i Odense Kommune. Vi ligger særligt vægt på vores fire bundlinjer:

  • Økonomi: Vi ønsker relevante, professionelle og effektive indkøb, som skaber mere økonomisk råderum til velfærd for byens borgere.
  • Etik: Vi bruger indkøb til at løfte det etiske og sociale samfundsansvar, fx via arbejdsklausuler, lærlingeklausuler og beskæftigelsesklausuler
  • Grøn: Vi ønsker at indkøbe grønne og miljørigtige løsninger og skubbe på udviklingen for mere bæredygtighed.
  • Cowork: Gennem dialog, samarbejde og fællesskaber ønsker Odense Kommune at skabe de bedste vilkår for innovation og vækst. I udbudsprojekter bruges dialog og inddragelse til at skabe innovative og effektive løsninger.

Du kan læse mere om vores Indkøbs- og udbudspolitik her.

 

Uopfordrede henvendelser

Som udgangspunkt kan Odense Kommune ikke blot foretage indkøb på baggrund af henvendelser fra leverandører, da vi er forpligtede til at følge en række procedureregler i forbindelse med vores indkøb. Hvis du ikke finder et udbud på udbudsplanen, der omfatter dit produkt eller din ydelse, er du dog velkommen til at kontakte Odense Kommunes afdeling for Udbud og Kontraktstyring på udbud@odense.dk.

 

Leverandørlisten

Odense Kommune har etableret en leverandørliste, hvor alle typer af virksomheder kan tilmelde sig. Formålet med leverandørlisten er at have en liste over virksomheder, som Odense Kommune kan indhente tilbud fra, når der skal indkøbes varer eller ydelser under tærskelværdierne. Leverandørlisten bruges fx til at finde leverandør, når der skal udbydes vedligeholdelses- og renoveringsprojekter for mellem kr. 50.000 og 3 mio.

Læs mere og tilmeld din virksomhed her.

 

Hvad gør jeg, hvis min virksomhed er for lille til at løfte en opgave?

Hvis din virksomhed ikke selv har størrelsen og kapaciteten til at løfte en opgave, har du mulighed for at indgå et samarbejde med en eller flere andre virksomheder, så virksomhederne i fællesskab kan byde på opgaven. Disse samarbejder kaldes konsortier.

Odense Kommune vil gerne hjælpe mindre virksomheder til at finde sammen. Derfor er der på alle udbud en konsortiematch-funktion. Det gør det muligt for dig at angive, at din virksomhed er interesseret i at indgå i et konsortium, at blive underleverandør eller at finde en underleverandør. Når du har valgt en af førnævnte muligheder, kan du herefter se en liste over andre virksomheder, der også er interesserede i samarbejde.

Du kan benytte funktionen konsortiematch ved at logge ind på Comdia, finde udbudsplanen og her klikke på konsortiematch ud for det udbud, som du er interesseret i.

Hvis du vil vide mere om samarbejde og konsortiedannelse, har Oxford Research udgivet vejledninger herom her.

 

 

Borgmesterforvaltningen