Spring til indhold

Pædagogik i Tusindfryd Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Vi arbejder med et inkluderende grundsyn, hvor vi styrker børnenes relationer og deres deltagelsesmuligheder i forskellige fællesskaber.

Børn trives, lærer og udvikler sig bedst, når de mærker, at de er en del af en gruppe.

 

 

Vi har fokus på fire typer af læringsrum:

 

Læringsrum med fokus på hverdagens små og store læreprocesser

- Det pædagogiske personale opfordrer f.eks. de små til selv at komme op på puslebordet, understøtter den treårige til at udtrykke sine følelser og behov eller lader de 4-5 årige løse små interne konflikter


Målrettede organiserede læreprocesser hvor pædagogerne sammensætter børnefællesskaberne

- Det pædagogiske personale bestemmer, hvilke børn der skal være i gruppe sammen, og der er især fokus på sociale relationer. Det overvejes, om det er fælles interesser, alder eller noget helt tredje gruppen sammensættes ud fra. Læringen i gruppen tager udgangspunkt i børnenes bud på aktiviteter. Pædagogen er styrende og inspirerer til nye opdagelser.


Målrettede læringsaktiviteter som tilbud, hvor børnene selv vælger aktivitet og fællesskab

- En pædagog kan f.eks. gå i gang med en aktivitet, nogle børn kommer til. Snart er børnene også i gang med aktiviteten. Én skal måske lige have en hånd fra pædagogen, én anden skal opfordres en ekstra gang og hjælpes på vej med opmuntring, for at turde forsøge sig med aktiviteten.


De friere lege-og læreprocesser med tilgængelige voksne

- Pædagogen holder sig i periferien, men bliver i rummet. Pædagogen rolle er at guide eller stå til rådighed, hvis der bliver brug for hjælp i samspillet børnene imellem.