Spring til indhold

Om Tornbjerg-Rosengård

Her kan du læse om institution Tornbjerg-Rosengård

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Vi er en 0 – 6 års institution med børnehuse placeret i Odenses østlige bydel.

 

Institutionen består af 7 børnehuse, hvoraf det ene er en specialbørnehave.
Alle huse, undtagen specialbørnehaven, har den forældrevalgte frokostordning.

 

Vi tror grundlæggende på, at børn lærer bedst i samspil med hinanden. Derfor bygger vores pædagogiske fundament på, at vi tager udgangspunkt i børnenes muligheder, kompetencer og potentialer, og vi understøtter deres egen motivation for at lære. Vi tilrettelægger derfor læringsmiljøer med udgangspunkt i hvor børnene har mulighed for at skabe relationer og udfolde deres kreativitet igennem legen.


Vi arbejder målrettet med Odense Kommunes strategier for sprog, dannelse, tidlig indsats og digitalisering.

I vores daglige arbejde med inklusion, har vi fokus på følgende elementer i den daglige praksis:

- Vi sætter børnene i centrum.

- Vi ser det enkelte barns adfærd som en reaktion på den position, barnet har i fællesskabet.

- Vi skaber læringsrum, hvor børnene er aktive deltagere i fællesskaber.

- Vi tilrettelægger forskellige og differentierede læringsfællesskaber.

- Vi bruger medarbejdernes kompetencer gennem bevidste og dynamiske rolle- og opgavefordelinger.

- Vi skaber et dynamisk forældresamarbejde.

 

Den pædagogiske læreplan:

"Nye styrkede læreplaner - et bidrag til praksisnær begrebsforståelse, refleksion og evaluering"
Af Lene Iversholt, UCL og Gitte Ahrenfeldt Hermansen, Odense Kommune. maj 2021

Filmen giver et bidrag til praksisnær begrebsforståelse af 3 begreber fra det pædagogiske grundlag i de nye styrkede læreplaner. Filmen afsluttes med uddybning af en kort konkret refleksions og evalueringsmetode som illustrerer, hvordan der kan arbejdes konkret, fagligt og dynamisk med udvikling af praksis. Filmen består således af 4 afsnit, som hver afsluttes med en lille refleksionsøvelse.

Se videoen her: https://www.ucl.dk/cases/paedagogik-og-undervisning/nye-styrkede-laererplaner