Spring til indhold

Pædagogik i Ørbækparken Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Vores pædagogiske grundtanke bygger på social inklusion, som betyder at børn skal være i, og føle sig som en del af et fællesskab. Vi har fokus på det som lykkes og ser forskellighed som en ressource til mangfoldigheden. 

 

Vores fysiske indretning understøtter vores pædagogik med varierede, fleksible og inspirerende læringsrum. Vi arbejder ud fra en dynamisk årsplan indeholdende læreplanstemaer som de enkelte læringsgrupper arbejder ud fra med afsæt i den aktuelle børnegruppe. Vi har særligt fokus på 4 typer af læringsrum vel vidende at der findes mange læringsrum i børns hverdagsliv i dagtilbud.

 

De fire typer af læringsrum er

Målrettede organiserede læringsgrupper
Målrettede læringsaktiviteter som tilbud, hvor den voksne er igangsætter
Læringsrum med plads til friere lege- og læreprocesser 
Små og store læreprocesser i hverdagen/hverdagsrutiner.

Vi har fokus på sproglig udvikling, da sproget er en vigtig forudsætning for at indgå i sociale sammenhænge. Dette understøttes i dagligdagen af bevægelseslege og motoriske aktiviteter, såvel ude som inde. Vi er ligeledes optagede af barnets dannelsesproces, og arbejder bevidst med at ruste barnet til livets små og store udfordringer. 

Ørbækparkens slogan: ”Ørbækparkens - et godt sted at være” forsøger vi at leve op til hver dag og vores værdigrundlag er at alle børn, forældre og personaler skal føle sig set og velkomne i huset. Det er vigtigt at vi hilser på hinanden, er imødekommende og sammen gør Ørbækparken til et godt sted af være.