Spring til indhold

Pædagogik i Niels Bohr Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Niels Bohr Børnehus værdier er: Omsorg – tryghed – anerkendende pædagogik – nærvær – socialisering - som er udgangspunktet i vores pædagogik. Når det er til stede skabes der trivsel, udvikling og læring.

Inklusion

Det er rammen for alt vores pædagogiske arbejde. Vi ser hinandens forskellighed som en ressource og har fokus på de pædagogiske rammer, der er omkring børnene og deres muligheder for deltagelse og udvikling i de forskellige børnefælleskaber og læringsmiljøer. 

 

Pædagogiske Læreplaner

Er udgangspunktet for den pædagogiske dagligdag. Læreplanerne er ophængt i begge huse ved indgangen. Ude ved grupperne ses den ”Læreplans-Smtte”, der aktuelt arbejdes med. 

Sprog

Vi har særlig fokus på sproglig udvikling, da sproget er en vigtig forudsætning for barnets deltagelse i børnefælleskaber og kommende skolegang.

Udeliv

Er en stor del af den pædagogiske dagligdag i Niels Bohr børnehus. Vi bruger de grønne områder omkring os og har 2 el-ladcykler, så vi kan komme lidt længere væk. Vores legeplads ser vi som et læringsmiljø på lige fod med de andre rum.

Selvhjulpenhed

Der arbejdes med selvhjulpenhed i alle grupper. Der er fokus på at børn ”godt selv kan” eksempelvis sætte madpakken i køleskabet, kravle op i krybben, tage flyverdragt på o.lign. Vi guider/ hjælpe der, hvor det er svært, så de får succesoplevelser og følelsen af ”at kunne”, som giver et øget selvværd hos barnet.