Spring til indhold

Pædagogik i Lærkereden Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

I Lærkereden ser vi det som vores fornemmeste opgave at sikre hvert eneste lille barn god trivsel og udvikling. For os er relationerne afgørende.

Vi har valgt at give barnet et tilhørsforhold til en basegruppe. Med et fast baseteam omkring barnet.

Det betyder at vi løfter opgaven omkring barnet/børnene som et team, og at alle har et særligt fokus på barnets udvikling, trivsel, læring og dannelse. Det betyder også at vi først kobler en "tov-holder" på, hvis og såfremt der skal igangsættes et målrettet pædagogisk forløb.

For os er det vigtigt at børnene befinder sig i et anerkendende miljø. At de oplever at blive forstået, set og værdsat  

Det giver nemlig barnet modet på og lysten til at lære mere.

 

 

Inklusion og sprog som overskrifter

Fordi børns læring er dybt funderet i det, at deltage i fællesskaber med andre børn.

Det er afgørende vigtigt for et barns udvikling at det sikres deltagelses mulighed i et betydningsfuldt fællesskab.

 

 

Er alle fællesskaber betydningsfulde?

Nej, hvis vi spørger børnene, så giver et fællesskab først mening, når barnet har medindflydelse og kan bidrage og kommunikere ind i det. Altså være betydningsfuld.

Ovenstående stiller store krav til at være reflekterende, opmærksomme og fleksible i vores planlægning af det pædagogiske arbejde, og vi elsker det.

Som forældre vil I blive inviteret ind i et samarbejde om at skabe den bedste start for både jeres barn og det vigtige fællesskab han eller hun nu skal være en del af.