Spring til indhold

Lærkereden Børnehus rammer

Beskrivelse af børnehusets indretning og udendørs rammer.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Lærkereden er et hyggeligt børnehus. Som vi har indrettet med mange små børnemiljøer. Indretningen giver gode muligheder for små fællesskaber og fordybelse. Det er vigtigt for os at rummene er foranderlige og kan bruges på flere måder. Huset ændrer således udtryk og indhold i forhold til lærerplanstema og årstid.

I vores store kælder har vi en lang række legekasser, som hurtigt kan få rummet indrettet til f.eks. en købmandsbutik, prinsessens omklædningsrum eller en ridderfight.

 

Personalet sikrer en bred vifte af læringsmiljøer, der er tilrettelagt efter børnegruppens forskellige behov.

Vi er vilde med at lave mad sammen. Både ude og inde.

Udelivet fylder dejligt meget i Lærkereden. Her finder vi uanede muligheder for at skabe god udvikling for store og små. 

 

Som voksne vil vi opleves som engagerede og friske rollemodeller, derfor er vi altid iført arbejdstøj udendørs.       

Vi har en rigtig dejlig legeplads, der er indrettet, med plads til leg og aktiviteter af mange slags. Om sommeren er der gang i vandlandet og om vinteren suser vi ned af bakken på kælk. Bål, fodboldbane, gynger og urtehave er også en del af vores udeliv. Ved siden af vores legeplads ligger områdets offentlige legeplads. Den benytter vi dagligt. 

 

Vi er beliggende i et skønt grønt område, med gå afstand til Stavis Ådal. Vi benytter os af husets to ladcykler til at komme ud i det blå.


Traditioner er også en genkendelig del af en struktureret hverdag. Vi arbejder med højtider og mærkedage gennem året. Personalet bakker op og deltager i forskellige sociale arrangementer som er med til at understøtte relationsdannelsen på tværs af alder og køn. I vil derfor blive inviteret til legetøjsdage, bedsteforældredag, julestue, og forældrekaffe.
Nogle af arrangementerne i samarbejde med forældrerådet. Det giver en god sammenhængskraft.

Dagen i Lærkereden er fuld af forskellige læringsmiljøer og aktiviteter. De er tilrettelagt forud, og tager udgangspunkt i børnenes behov og den styrket pædagogiske lærerplan. Hverdagen er således også præget af, det impulsive, det spændende, det eksperimenterende og det udviklende. Her følges børnenes ideer og de voksnes pædagogiske dagsorden kommer til udtryk, og tilsammen giver det en masse pædagogisk kvalitet i hverdagen som sikrer børnenes udvikling, trivsel, læring og dannelse.

Vi synes det er vigtigt med et sundt børneliv både fysisk og mentalt, som vi understøtter med masser af bevægelse og fysik, i jagten på oplevelse af at være et nysgerrigt, modigt, vedholdende og medmenneskeligt barn i Børnehuset Lærkereden.