Spring til indhold

Pædagogik i Kærsgård Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Vores pædagogiske arbejde bygger på ”Den styrkede pædagogiske læreplan”, kerneopgaven ”Deltagelse i det store børnefællesskaber”. Tidlig indsats, dannelse og sprog er tre særlige fokusområder.

De pædagogiske tiltag planlægges ud fra de pædagogiske læreplanstemaer som inddrages i læringsgrupperne. Sprog er en væsentlig del af alt vores pædagogiske arbejde.

Lege- og læringsgrupperne

Grupperne dannes med udgangspunkt i børnenes personlig/individuelle og sociale/relationelle kompetencer. Nogle gange arbejdes der i aldersinddelte grupper, andre gange på tværs af alder ud fra, hvad der giver bedst mening for de børn, der er i gruppen. Der vil de fleste formiddage være planlagte læringsmiljøer for en eller flere mindre grupper med udgangspunkt i læring og udvikling i mindre fællesskaber. Der er både børne- og voksen initierede lege- og læringsmiljøer.

Der vil være et særligt fokus på de ældste børn i en periode, inden de starter i Forårs SFO. Ligeledes ved overgangen/oprykningen fra det yngste team til de ældste.

Strukturen

Vi har meget fokus på synliggørelse af dagsstrukturen og dagens planlagte læringsmiljøer, så det er tydeligt for både børn, forældre og pædagoger, hvad der er dagens pædagogiske tiltag. Det tilrettelægges som hjælp til guidning af børnene.

Det hjælper barnet til at udvikle dets kompetencer til selv at kunne overskue og agere i, hvad der sker i løbet af dagen; understøttet af pædagogernes anerkendende guidning. Det giver tryghed at kende dagens struktur og udvikler barnets fornemmelse af at ”kunne selv”. Samtidig giver det forældrene mulighed for at følge med i, hvad der sker af lege- og læringstiltag i huset og mulighed for at kunne snakke videre med sit barn om det, når man kommer hjem.