Pædagogik i Troldehavens Vuggestue Børnehus
Her kan du læse om børnehusets pædagogik.
Selvbetjening
SelvbetjeningsoversigtTroldehaven Vuggestue Børnehus
Billeshavevej 25
5210 Odense NV
63 75 75 66
Åbningstider
Mandag - Torsdag 06.30-16.40
Fredag 06.30-16.05
Daglig pædagogisk leder
Ditte Vestergaard Rauch
I troldehavens vuggestue er vi en personalegruppe, der sætter engagement, glæde åbenhed, tæt samarbejde med forældrene og ikke mindst stor faglighed højt.
En af grundstenene i pædagogikken i vores vuggestue er tryghed, omsorg og nærhed. Vi mener det er en forudsætning for, at det lille barn kan møde verden.
Det er af samme grund, at vi har valgt, at de nye børn starter op på lillestuen, så de får en tryg og rolig start på vuggestuelivet. Her er der tre faste voksne tilknyttet som skal introducere både børn og jer forældre til det at gå i vuggestue. Når børnene er klar til at møde resten af huset, vil de stille og roligt blive sluset ud i det større fællesskab.
Her arbejder vi ud fra en inkluderende tankegang hvor vi tage udgangspunkt i, hvor børnene er, hvad de er optaget af og hvilke fællesskaber de er en del af. Vi ser nemlig fællesskabet som fundamentet for, at børnene har følelsen af at høre til og være en del af en større sammenhæng. Vi tænker at det er i relationen og i mødet med andre, at barnets nysgerrighed bliver vagt, at de udfordres, får mod på at afprøve, udvikler sig, lærer og erfarer- at de dannes som mennesker.
En af grundstenene i pædagogikken i vores vuggestue er tryghed, omsorg og nærhed. Vi mener det er en forudsætning for, at det lille barn kan møde verden.
Det er af samme grund, at vi har valgt, at de nye børn starter op på lillestuen, så de får en tryg og rolig start på vuggestuelivet. Her er der tre faste voksne tilknyttet som skal introducere både børn og jer forældre til det at gå i vuggestue. Når børnene er klar til at møde resten af huset, vil de stille og roligt blive sluset ud i det større fællesskab.
Her arbejder vi ud fra en inkluderende tankegang hvor vi tage udgangspunkt i, hvor børnene er, hvad de er optaget af og hvilke fællesskaber de er en del af. Vi ser nemlig fællesskabet som fundamentet for, at børnene har følelsen af at høre til og være en del af en større sammenhæng. Vi tænker at det er i relationen og i mødet med andre, at barnets nysgerrighed bliver vagt, at de udfordres, får mod på at afprøve, udvikler sig, lærer og erfarer- at de dannes som mennesker.