Spring til indhold

Troldehavens Vuggestue Børnehus rammer

Beskrivelse af børnehusets indretning og udendørs rammer.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

I Troldehavens vuggestue har vi valgt at arbejde med en åben struktur. Det betyder, at vi i stedet for at have tre forholdsvis ens stuer, har et hus med forskellige foranderlige, inspirerende og lærerige børnemiljøer.

Børnene er delt op på 3 stuer -lille-, mellem- og storegruppen, men dørene er som oftest åbne.

I lillegruppen sørger vi for, at de nye børn får en tryg og rolig start på vuggestuelivet. Her prioriterer vi arbejdet med børnenes tryghed, mod og motorik meget højt. Lillestuen er derfor indrettet med fokus på at bruge sig selv og kroppen i legen, at blive udfordret motorisk og lære at mestre. Lillestuen rummer også en hule og et kuglerum, hvor der er mulighed for at trække sig lidt tilbage.

I mellemgruppen har vi fokus på relationer, robusthed og nysgerrighed, mens vi i storegruppen har vi fokus på selvhjulpenhed, mestring/vedholdenhed og medmenneskelighed/socialisering, hvilke er karaktertræk, som er en del af Odense kommunes dannelsesstrategi. Dem har vi i tankerne i hverdagen med børnene og i hele vores tilgang til dem og deres udvikling samt i indretningen af vores rum.

Vi har derfor valgt at have et dejligt motorikrum, der giver mulighed for at lege, udfordre sig selv og lære at mestre balancens kunst. Det er samtidig et rum, hvor der både er plads til store armbevægelser, ro og fordybelse.

I vuggestuen har vi dukkekrog, legekøkken, udklædningstøj og en legebil, så børnene hurtigt kan få smurt madpakken, klædt sig ud og drage afsted på eventyr - lege som lægger op til dannelse af relationer og øver børnene i forhandlingen og kompromisets kunst.

Vi har i vores gang indrettet et sproghjørne med sofa, bøger og sprogkufferter, som lægger op til ro, nærvær og fordybelse. Vi bruger også gangen til at løbe stærkt og lære at passe på hinanden og tage hensyn.

Vi skaber rum for, at man kan lægge puslespil, spille spil, bygge tårne og lege med klodser - lege som kræver fordybelse og vedholdenhed for at lære og mestre.

Vi skaber rum for kreative lege og aktiviteter, som pirrer børnenes nysgerrighed, fantasi og lyst til at eksperimentere og afprøve.

Vi skaber rammer for, alderssvarende, at arbejde med selvhjulpenhed, da det er med til at styrke børnenes selvværd og tro på evnen til at kunne mestre.

Ude har vi en dejlig legeplads, hvor børnene kan boltre sig, bruge deres sanser og udfordre deres motorik. Vi har også to ladcykler, som vi flittigt bruger til at drage ud på eventyr.

Vi gør meget for at vores læringsrum og børnemiljøer er foranderlige, så de tager udgangspunkt i, hvor børnene er og har brug for at lære.