Spring til indhold

Pædagogik i SkatteØen Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

I SkatteØen arbejder vi ud fra en anerkendende tilgang, hvor vi er bevidste om, at vi alle påvirker og skaber os selv og hinanden gennem de relationer, vi indgår i.

 

Vi respekterer alle som den de er, og samtidig lærer alle at respektere hinanden i fællesskabet.

 

Samværet i fællesskabet bygger på harmoni, samhørighed og glæde. Det gælder i såvel samarbejdet med kollegaer, forældre og børn.

 

Børn anerkendes som kompetente individer, der er unikke med hver deres særlige forudsætning. Vi voksne forholder os til dem individuelt og socialt, for derigennem at kunne skabe og udvikle det bedste for såvel det enkelte barn som hele børnegruppen.

 

Vi prioriterer de nære relationer og understøtter børnenes sociale samspil for derigennem at forstå det enkelte barn i forhold til dets udvikling.

 

Med udgangspunkt i vores grundforståelse af at se børn som hele mennesker, og se på udviklingen, som en helhed, kan vi styrke udvikling og behov gennem børnenes styrker.

Alle børn i SkatteØen skal opleve sig selv som en vigtig del af fællesskabet. Med anerkendelse styrkes oplevelsen af at føle sig set, hørt og forstået – dermed evnen til at mærke sig selv. At føle sig accepteret som den person man er.

 

Med afsæt i de styrkede pædagogiske lærerplaner og med viden om at have kroppen i centrum, som det bærende element for børns udvikling, tager vi altid udgangspunkt i barneperspektivet.

 

Vi indretter læringsmiljøer og sammensætter læringsgrupper med afsæt i børnegruppens og det enkelte barns behov i en forståelse for fleksibilitet og dynamik. I de fysiske rammer prioriterer vi både inde- og ude-rummet som læringsmiljøer og legerum. Vi bruger særligt motorik, bevægelse, musik og sang sammen med børnene.