Pædagogik i Fraugde Børnehus
Her kan du læse om børnehusets pædagogik.
Selvbetjening
SelvbetjeningsoversigtFraugde Børnehus
Jakobsstigen 1
5220 Odense SØ
Åbningstider
Mandag - Torsdag 06.15-16.30
Fredag 06.15-16.00
Daglig pædagogisk leder
Mia Lind 63 75 34 25
Vi arbejder med Odense Kommunes dannelsesstrategi og de 4 karaktertræk herfra:
- Vedholdenhed
- Nysgerrighed
- Mod
- Menneskelighed
Vedholdenhed:
Det er f.eks. når børnene er i gang med at øve nye kompetencer, det kan være ifm. påklædning, at lægge et puslespil, at balancere på kanten af sandkassen eller at indgå kompromiser i en leg. Vi opmuntrer, støtter, guider og giver tid, så barnet motiveres til at fortsætte, indtil den ønskede kompetence mestres. Vi ved godt, at det kan være forbundet med frustration at opnå nye kompetencer – og at det ville være meget nemmere, hvis andre bare gjorde det i stedet for. Men det er ok at puste lidt undervejs, det kan endda gøre succesoplevelsen endnu bedre. Børn drives af behovet for at mestre og gør den samme ting om og om og om igen, indtil det lykkes.
Nysgerrighed:
Vi understøtter en nysgerrig, undersøgende og eksperimenterende tilgang ved f.eks. ikke at give alle svar men lade børnene finde svar og afprøve og udforske. Vi lægger op til, at børnene undrer sig og søger svar eller løsninger, så der skabes en innovativ og kreativ tankegang. De voksne gør sig også umage for selv at være nysgerrige og undre sig sammen med børnene.
Mod:
Mod til at prøve måske endda flere gange. Mod til at sige til og fra. Mod til at være nysgerrig på verden og forsøge sig frem uden at kende udfaldet. Mod til at hjælpe. Mod til at lade sig hjælpe. Der er rigtig mange muligheder for at arbejde med mod hver dag. Og vi er hver dag opmærksomme på, hvordan vi kan understøtte børnenes udvikling af mod.
Menneskelighed:
Vi er mange forskellige børn og voksne i huset og det giver en skøn mulighed for at få erkendelsen af, at ikke alle er ligesom jeg. Og det er ok. Det er faktisk vores styrke, at vi er så forskellige, for så kan hver især bidrage med noget, som andre måske ikke lige kender til eller selv kan. Vi er opmærksomme på, at børnene lærer at få øje på egne og andres kvaliteter som led i at blive tolerante og rummelige individer.