Er du udsat for identitetstyveri?
Hvis du opdager eller har mistænke om, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, er det vigtigt, at du reagerer på det
Følg disse fire trin, hvis du har været udsat for identitetstyveri - eller kontakt Digitaliseringsstyrelsens hotline om identitetstyveri
1. Meld tyveriet til politiet
Tyveri af din identitet og bedrageri, hvor dine personlige oplysninger er blevet stjålet, bør altid meldes til politiet. En kopi af politianmeldelsen kan bruges som dokumentation over for kreditorer, pengeinstitutter eller andre involverede, hvis det viser sig, at de personlige oplysninger er blevet - eller senere bliver - misbrugt.
2. Kontakt aftalepartnere omgående, f.eks. myndigheder og bank
Desuden bør du med det samme kontakte den sælger, virksomhed eller offentlige myndighed, som misbruget er sket overfor. Du skal forklare, at din identitet i det pågældende forhold er blevet misbrugt, og at du derfor ikke anser dig for bundet af aftalen eller forholdet.
3. Kontakt eventuelt en advokat
Du kan desuden overveje, om det er nødvendigt at søge bistand hos en advokat.
4. Overvej muligheden for at få et nyt personnummer
Hvis du har været udsat for misbrug af dit personnummer, kan du i særlige tilfælde få et nyt. Det drejer sig først og fremmest om de tilfælde, hvor et nyt personnummer kan være med til at forhindre yderligere misbrug af din identitet.
Brug digitaliseringsstyrelsens hotline om identitetstyveri
På borger.dk kan du læse mere om, hvad du gør, hvis du er udsat for identitetstyveri
Hvad er identitetstyveri?
Identitetstyveri dækker over, at nogen ulovligt tilegner sig dine personlige oplysninger, og at nogen misbruger disse oplysninger – f.eks. til at optage lån, købe ting eller chikanere.
De personlige oplysninger kan f.eks. være dit CPR-nummer, dine adgangskoder eller sundhedsoplysninger