LUBA
Læringsforløb for udeboende med Autisme
Formålet med læringsforløbet er at give indsigt, kompetencer og færdigheder til at mestre et selvstændigt voksenliv bedst muligt.
Målgruppe
Unge mellem 18 og 30 år med diagnosticeret autismespektrum-forstyrrelser med normal begavelse, eller en begavelse der ligger lidt under normalområdet. Deltagerne kan være i uddannelse, i beskæftigelse eller ingen af delene. Det er et krav at de er udeboende (dvs. har egen lejekontrakt). For at komme i betragtning til projektet skal der være udarbejdet en udredning.
Formålet
Indhold
Gennem kombinationen af individuel bostøtte i eget hjem og gruppeundervisning vil projektets fokus således være på at skabe motiverende personlige, sociale og mestringsrettede udviklingsforløb for den enkelte unge med ASF.
Før start på læringsforløbet
Der vil være en indledende samtale og en udredning, hvor den unges behov og ønsker samt ressourcer og udfordringer drøftes. Den unge tilknyttes fra start en støtteperson som med udgangspunkt i den aktuelle situation tilbyder ugentlig kontakt og støtte til at håndtere sin aktuelle situation. Endvidere tilbydes den unge sparring omkring motivation og tanker ift. gruppeforløbet samt den unges fremtidsperspektiver mht. job og/eller uddannelse.
Under læringsforløbet
Tilbuddet er delt i to dele - en individuel støtte i hjemmet og et gruppeforløb:
- Den individuelle støtte af 6-12 måneders varighed varetages af 2 støttepersoner, og tilrettelægges efter den unges behov og ressourcer. Der samarbejdes med den unge ud fra aftalte mål, ønsker og behov i overgangen til et mere selvstændigt voksenliv. Det er en del af det individuelle forløb, at der følges op på den unges hjemmeopgaver i forbindelse med gruppeforløbet.
- Gruppeforløbet varer 4-6 måneder og vil foregå på en af CSV Odenses undervisningssteder, med en ugentlig gruppeaktivitet af to timers varighed og med to undervisere fra CSV. De overordnede temaer i gruppeforløbet er Kommunikation, Konflikter, Sociale færdigheder, Uddannelse og job, at bo selv,
Strukturering og mestring af hverdagslivet, Netværk samt Selvbestemmelse.
Efter gruppeforløbet
kan den unge fortsætte den individuelle støtte, som skal sikre, fastholdelse af de nye færdigheder. Den individuelle støtte nedjusteres i slutningen af forløbet i takt med, at den unge opnår sine mål for læringsforløbet. Kontakten med støttepersonen kan ved behov fastholdes efter LUBA. Dette drøftes på et opfølgningsmøde med visitator.
Projektlederne for LUBA er Anders S. Thomsen, afdelingsleder af CSV/VSU og Tina Andersen, afdelingsleder af Bostøtte for unge.