Spring til indhold

Klimahandleplan 2025

Klimahandleplan 2025 er drejebogen for, hvordan Odense Kommune bliver klimaneutral senest i 2030.

Foto af Jernbanegade i sommeren 2025, hvor gaden er blevet til en cykelgade med kunstmalerier på asfalten, planter i plantekummer og cyklister på vejbanen.
Foto: Thomas Mørkeberg. Cykelgaden i Jernbanegade

Klimahandleplan 2025 indeholder 30 forskellige initiativer fordelt på seks hovedretninger.

Planen vil være dynamisk og skal løbende udvikles, opdateres og finansieres, indtil målet om klimaneutralitet er realiseret senest i 2030.

 

Fra vision til handleplan

Med Klimahandleplan 2022 skabte Odense Byråd den første drejebog for, hvordan Odense opnår klimaneutralitet. Initiativerne fordelte sig på syv hovedretninger, som Odense ville arbejde med, for at reducere CO2-udledningen.

Hovedretningerne blev udstukket af rammeaftalen Klimaneutral 2030, som blev vedtaget af et enigt byråd i juni 2020.

Fordelingen af reduktionerne under hovedretningerne fulgte anbefalingerne fra den 'Task Force' for Klimaneutral 2030, som i sommeren 2021 præsenterede ti anbefalinger til vejen mod klimaneutralitet i 2030.

Klimahandleplan 2025 bygger videre på de tidligere klimahandleplaner fra 2022, 2023 og 2024, som du også kan finde i venstremenuen her på siden.


Klimahandleplan 2025 er opdateret på baggrund af årshjulet og det seneste CO2-regnskab samt en opdateret prognose for den forventede CO2-udledning i Odense Kommune i 2030.

Den nyeste prognose, der blev udgivet i 2024, viser en lavere forventet udledning i 2030 end den forhenværende prognose. Særligt de forventede udledninger fra energi-og transportsektoren i 2030 er faldet siden vedtagelsen af Klimahandleplan 2024.

Derfor er reduktionsstierne Klimavenlig Energi og Grønnere Mobilitet nedjusteret i Klimahandleplan 2025. Reduktionsstien 'Et Grønnere Odense' er blevet opjusteret, hovedsageligt på grund af en overflytning af initiativer fra andre reduktionsstier til denne sti.

Derudover skyldes opjusteringen også øgede ambitioner for CO2-optag gennem naturen, som en del af Aftale om Grøn Trepart.

 

Fordeling af reduktioner frem mod 2030

Ikoner viser fordeling af reduktioner af C.O.2: mest fra energi, så transport, dernæst et grønnere odense og til sidst Odense kommune som virksomhed

 

Grønnere Mobilitet

I 2022 kom 23% af Odense Kommunes CO2-udledninger fra transport og i 2030 forventes udledningerne fra transport af udgøre 47% af de samlede CO2-udledninger fra Odense Kommune. Det er derfor vigtigt at reducere udledningerne fra transport, hvis Odense Kommune skal være klimaneutral i 2030.

På den baggrund vedtog et flertal i Odense Byråd den 20. december 2023 en ny grøn mobilitetsplan for Odense Kommune.

Planen skal både sikre at CO2-udledninger fra transportområdet reduceres med 46% senest i 2030 svarende til 94.000 tons med udgangspunkt i seneste prognose.

Derudover skal Grøn Mobilitetsplan sørge for at 25% flere mennesker bor og færdes indenfor Ring 1 senest i 2030. Grøn Mobilitetsplan indeholder seks fokusområder, der skal sikre at Odense Kommune når de to målsætninger.

Klimahandleplan 2025 integrerer de seks fokusområder fra Grøn Mobilitetsplan i hovedretningen Grønnere Mobilitet.

Hent Odense Kommunes Klimahandleplan 2025 (PDF)

Klima- og Miljøforvaltningen