Spring til indhold

Vores Skibhus - et endnu mere levende og grønt kvarter

Med projekt Vores Skibhus bliver det mere sikkert at være cyklist og fodgænger i kvarteret, og den kollektive trafik bliver styrket. I april 2025 er projektet sat på pause på grund af uklarhed om et lovforslag fra Transportministeriet.

Luftfoto af Skibhuskvarteret

Skibhus er af et flertal af partierne i Odense Byråd udpeget som den første bydel, hvor fodgængere, cyklister og kollektiv trafik skal prioriteres, mens der fortsat er adgang for biler og parkeringspladser tæt ved butikkerne.

Det skal skabe et endnu mere levende og grønt Skibhuskvarter, hvor det bliver mere trygt for børn og voksne at gå og cykle, hvor den kollektive trafik får et løft, og hvor der bliver mere plads til leg og fællesskab.

På grund af uklarhed om et lovforslag fra Transportministeriet, der kan få betydning for flere af initiativerne i Skibhus, er Skibhusprojektet i april 2025 blevet sat på pause indtil foråret 2026.

Det er vigtigt at understrege, at projektet ikke er droppet. Odense Kommune afventer en afklaring på lovforslaget og dermed det juridiske grundlag og forventer at kunne sætte det samlede projekt i gang i foråret 2026.


Igangsatte trafiksikkerhedstiltag gøres færdige

I marts/april 2025 er entreprenører gået i gang med at anlægge de første dele af projektet, der ikke bliver påvirket af lovforslaget, og som forbedrer trafiksikkerheden i området. Det arbejde bliver færdiggjort:

  • På blandt andet Døckerslundsvej, Victoriagade, Risingsvej, Bellisvej og Monbergsvej bliver der lagt fartdæmpende bump for at skabe mere tryghed for cyklister.

  • I krydset ved Solgården Børnehus bliver der lagt fortov tværs over Windelsvej. Det skal fungere som bump for at sætte hastigheden ned.
  • På Kochsgade bliver der to steder etableret fodgængerfelter for at gøre skolevejen til Risingskolen mere sikker.

I forbindelse med anlægsarbejdet vil det være nødvendigt at lukke eller indsnævre veje midlertidigt. Der vil være tydelig skiltning i området.

Derudover vil entreprenører frem mod sommerferien 2025 anlægge et af de grønne mødesteder, som er planlagt for enden af flere sidegader for at lukke for ind- og udkørsel til Skibhusvej.

Det bliver i Annasholmsgade, hvor plantebede, lyskæder og opholdsmøbler giver nye muligheder for at mødes. Det vil samtidig give et indtryk af, hvordan et grønnere Skibhuskvarter vil se ud.

Her kan du læse om planerne for et grønnere Skibhuskvarter: 

BUS- OG CYKELSLUSE

Over halvdelen af biltrafikken på Skibhusvej i dag er gennemkørende trafik uden ærinde hos butikker eller beboere.
For at skabe en cykelvenlig gade etableres en bus- og cykelsluse på de 30 meter mellem Sophie Breums Vej og Oliemøllevej. Her må biler ikke køre igennem.
Kvarterets gennemkørende trafik ledes uden om ad veje som Kochsgade og Havnegade. 

ÅBEN FOR BILER

Der vil fortsat være adgang til alle veje i Skibhuskvarteret i bil.
Det gælder også på Skibhusvej, der med undtagelse af de 30 meter med bus- og cykelsluse vil være åben for biler, og der vil være adgang både fra syd og nord.

Slusen er placeret, så det stadig er let at komme til områdets største parkeringspladser ved Kvickly og Rema 1000.

 

Der vil være 24-26 parkeringspladser og tre handicappladser på Skibhusvej mellem Annasholmsgade og Victoriagade. Også på Sophie Breums Vej vil der være en handicapplads.

 


Sådan kommer du ind til butikkerne på Skibhusvej i bil

For at køre i bil til butikkerne og parkeringspladserne nord for Sophie Breums Vej skal man køre ind ad den nordlige del af Skibhusvej.

 

For at komme ind til butikker og parkering syd for slusen skal man køre ind ad den sydlige ende af Skibhusvej.

Kort over Skibhuskvarteret viser ind- og udkørselsforbud som beskrevet ovenfor

GRØNNE MØDESTEDER

For at undgå at trafikken rykker ud på de mindre sidegader i området, lukkes der på den vestlige side for ind- og udkørsel til Skibhusvej fra Bøgebjergvej, Thorkildsgade, Baumgartensvej, Hørdumsgade og Sankt Hans Gade.

 

På den østlige side af Skibhusvej lukkes for ind- og udkørsel fra Sophie Breums Vej, Helenevej, Thorbeksgade og Annasholmsgade.

 

På de tre sidstnævnte gader etableres grønne mødesteder for enden af vejene ud mod Skibhusvej med blandt andet plantebede, lyskæder og plads til leg og fællesskab. 

CYKELVENLIG GADE

Mange cyklister oplever Skibhusvej som utryg. Der er meget trafik, og vejen er for smal til at etablere cykelsti i begge retninger.

 

Cyklister får nu en mere tryg og rolig vej at færdes på, fordi den gennemkørende trafik ledes uden om kvarteret, antallet af parkeringspladser reduceres på Skibhusvej, og der lukkes for ind- og udkørsel til flere sidegader.

 

Også ved Sct. Hans Skole bliver det mere trygt for eleverne at gå og cykle til og fra skole, når der laves en fodgænger- og cykelzone på vejene omkring skolen.

FLERE BUSSER

Der kommer flere busafgange på Skibhusvej.
Rute 12A vil køre mellem Skibhusene og Odense centrum hvert 10. minut på hverdage i tidsrummet 7-18 og hvert 20. minut om aftenen og i weekender.

 

Busruten lægges sammen med citybus-ruten og kører til Odense Banegård Center og videre til Klingenberg ved domkirken og Klaregade.

 

Busstoppestederne ved Annasholmsgade rykkes 50 meter mod syd for at komme tættere på fodgængerovergangen til Skibhustorvet.

 

Kortudsnit viser busrute fra Skihusvej og ned til Odense centrum som beskrevet ovenfor

Ruten gennem centrum:

Grafisk oversigtskort viser busrute gennem Skibhuskvarteret fra juni 2025

SKIBHUSENE

I den nordligste del af Skibhusvej ved Skibhusene laves en mobilitetszone, hvor der vil være lukket for ind- og udkørsel mod Havnegade fra Bågøgade og Færgevej.
Formålet er at skabe et mere roligt boligområde med mindre gennemkørende trafik.

 

 

Hvornår tager de nye Skibhusplaner form?

Skibhusprojektet er i april 2025 blevet sat på pause indtil foråret 2026.

I marts/april 2025 er entreprenører dog gået i gang med at anlægge de første dele af projektet, der ikke bliver påvirket af lovforslaget, og som forbedrer trafiksikkerheden i området.

 

Du kan følge arbejdet nedenfor. Listen opdateres løbende.

 

 Det skal der ske Igangsættes  Status 

Trygge veje for fodgængere og cyklister på gaderne omkring Skibhusvej. Det betyder, at der laves bump og fodgængerfelter.

 

Læs mere om trafikløsninger i gader omkring Skibhusvej

 Uge 12  I gang

Der laves fortov, der skal fungere som et bump på tværs af Windelsvej på den sydlige side af Victoriagade ved krydset Victoriagade/Windelsvej.

 Uge 13  I gang
Der laves en mere sikker krydsning for fodgængere med fodgængerfelt på Kochsgade ved Gyldenrisvej. Der sættes samtidig nye færdselstavler op.  Uge 14  I gang
Der laves en mere sikker krydsning for fodgængere med fodgængerfelt på Kochsgade ved Svanevej.
Arbejdet med at lave bump begynder samtidig på Victoriagade.
 Uge 15 I gang 
Der laves fortov for enden af Annasholmsgade og der lukkes for ind- og udkørsel til Skibhusvej fra gaden. Her etableres et grønt mødested med plantebede, lyskæder og opholdsmøbler, som skal give et indtryk af, hvordan et grønnere Skibhuskvarter vil se ud. Uge 16   Afventer

 

Spørgsmål til projektet kan rettes til Klima- og Miljøforvaltningen på kmf@odense.dk.

 

ABONNÉR PÅ NYHEDSBREV

På Odense Kommunes Dialogportal kan du skrive dig op til et nyhedsbrev om udviklingen af Skibhuskvarteret. Du kan altid afmelde dig igen ved at gå ind på dine bruger-indstillinger.

 

Klima- og Miljøforvaltningen