Et endnu mere levende og grønt Skibhuskvarter
Skibhuskvarteret er udvalgt som den første bydel, hvor forskellige tiltag i mobilitetsplanen bliver testet og evalueret i samarbejde med odenseanerne.
’Vores Skibhus’ er et projekt, som er en del af Odense Kommunes grønne mobilitetsplan.
Sammen skal kommune og borgere udvikle en ny, grøn bydel med mødesteder, fællesskaber og et aktivt handelsliv.
Et sted hvor mange gerne vil bo og endnu flere besøge.
Et mere klimavenligt byområde, hvor det handler om at skabe mere byliv og fredeliggøre veje, så forholdene for kollektiv trafik, cyklister og fodgængere forbedres gennem grønnere byrum.
Samtidig skal hverdagen fungere for både erhverv og beboere, så bylivet udvikles og det fortsat er attraktivt at drive butik og virksomhed.
Skibhuskvarteret er udvalgt som den første bydel, hvor forskellige tiltag i Odense Kommunes grønne mobilitetsplan kan blive testet og evalueret i samarbejde med lokalområdet.
Vi kalder projektet ”Vores Skibhus” og projektet har følgende formål:
- Borgernes hverdag skal fungere
- Gode rammer for at drive butik
- Der er fortsat adgang i bil
- Busser skal køre oftere
- Det er trygt og rart for cyklister og gående
- Den gennemkørende trafik uden ærinde skal reduceres
- Sænke hastigheden
- Handelsgaden er fuld af liv, og er grøn og venlig at færdes i
- Der er grønne mødesteder med plads til leg og ophold
Konkrete tiltag i fremtidens Skibhuskvarter
Herunder kan du læse mere om de forskellige tiltag, der forventes at være etableret i løbet af foråret 2025.
Ud over nedenstående tiltag indledes et erhvervssamarbejde mellem Skibhusforeningen og Odense Kommune i forhold til fælles kampagner samt analyser af behovet for fremtidige indsatser.
Derudover udvikles forskellige trafiksikkerhedstiltag for fodgængere og cyklister på Victoriagade, Døckerslundsvej og Kochsgade, hvor der kan komme mere trafik på grund af forslagene.
Cykelgade på Skibhusvej
I en cykelgade er bus- og bilkørsel tilladt, men en cykelgade er en gade, hvor cyklisterne har førsteprioritet på vejen.
Bilisterne skal tilpasse sig cyklisternes hastighed og holde sig bag ved dem.
En cykelgade fungerer kun, hvis der er flere cykler end biler. Derfor er det nødvendigt at reducere den gennemkørende trafik, så det bliver en tryg og rar oplevelse at cykle i gaden.
Cykelgaden indrettes på den allerede eksisterende røde belægning, og der etableres adskillelse i midten af gaden med imiterede brosten samt blomsterbede langs vejsiden de steder, hvor der er plads.
Busstoppestedet rykkes ca. 50 meter mod syd til torvet.
Fremtidige adgangsveje i bil
For at undgå smutvejskørsel vil der med projektet ske en ændring i adgangsveje i bil. Forslaget er derfor:
- Ud mod Skibhusvej fra øst lukkes for motoriseret trafik på et stykke af vejen på Helenevej, Thorbeksgade, Sophie Breums Vej samt Annasholmsgade.
- Ud mod Skibhusvej fra vest begrænses ind- og udkørsel på Skibhusvej for privatkøretøjer ved Bøgebjergsvej, Thorkildsgade, Baumbartensvej, Hørdumsgade samt Sankt Hans Gade. Renovation- og redningskøretøjer er undtaget.
- Op mod Døckerlundsvej begrænses ind- og udkørsel ved de nordlige sideveje til Svanevej/Helenevej for privatkøretøjer. Her er renovation og redningskøretøjer også undtaget.
- Op mod Victoriagade lukkes for motoriseret trafik på et stykke af vejen på Windelsvej ved Helsingborggade.
Bus- og cykelsluse
For at reducere denne trafik laves en sluse, hvor kun busser og cykler må passere.
Redningskøretøjer vil også kunne komme igennem, ligesom varelevering på Skibhusvej og fra erhvervsdrivende på Skibhusvej samt taxakørsel også tillades gennem slusen.
Slusen laves ved at sætte skilte op og ved at lave en markering på og ved vejen, så det bliver tydeligt, at dette er en bus- og cykelsluse.
Formålet med bus- og cykelslusen er at begrænse den gennemkørende trafik på Skibhusvej, og forventningen er, at bus- og cykelslusen vil reducere den gennemkørende trafik med ca. 80%.
Flere busser
- Bus hver 10. minut på hverdage fra 7-18.
- Bus hver 20. minut om aftenen og i weekender.
- Der køres med almindelig busser, så kapacitet i hver enkelt bus samt tilgængeligheden er den samme.
Se forslag til busrute herunder.
Grønne mødesteder ved vej-ender
Grønne mødesteder kan etableres de steder i området, hvor ind- og udkørsel i bil begrænses - bl.a. ud mod Skibhusvej:
- Helenevej
- Thorbeksgade
- Sophie Breums Vej
- Annasholmsgade
- Windelsvej
Tidsbegrænsnings på parkeringspladsen ved rema 1000
Der vil være to timers parkering på hverdage fra kl. 9.00-18.00 og på lørdage fra kl. 9.00-14.00.
På andre tidspunkter samt på søndage vil der fortsat være fri parkering.
Vil du vide mere?
På Odense Kommunes dialog-site Dialogportalen kan du læse mere om de projekter, der allerede er i gang i kvarteret ligesom du kan se hvilke der er på vej. Det er også her, du kan komme med input og give din mening til kende, når det er relevant.
Besøg Dialogportalen
Nyhedsbrev
Via Dialogportalen kan du også få notifikationer, så du løbende får besked, når det er nyt om projekterne i Vores Skibhus. Dette vælger du, når du opretter dig som bruger. Du kan altid afmelde dig ved at gå ind på dine profil-indstillinger på Dialogportalen.
Afgrænsning af kvarteret i ’Vores Skibhus’
Når vi arbejder med udviklingen af et grønnere Skibhuskvarter, tager vi udgangspunkt i bydelen ’Skibhuskvarteret’ som det er afgrænset i kommuneplanen. Derudover indgår dele af havnen samt dele af Risingkvarteret i dette projekts afgrænsning: Dvs. arealet mellem Skibhuskvarteret og Kochsgade.
Det skyldes, at der i Risingkvarteret ligger en række mindre boligområder, som naturligt afgrænses af Kochsgade.
Dele af havnen er inkluderet for at få Havnegade med pga. gadens vigtige trafikale funktion og da nogle dele af havneområdet indgår i skoledistriktet for Skt. Hans Skole.
Spørgsmål til projektet og informationsmødet kan rettes til Klima- og Miljøforvaltningens projektleder på anbhj@odense.dk eller 2151 8508.