Spring til indhold

Jernbanegade og Slotsgade

I Jernbanegade og Slotsgade i Odenses bymidte skal nye, midlertidige byrum testes af fra sommeren 2024. Ændringerne skal skabe bedre forhold for cyklister og give mere plads til grønt, ophold og aktiviteter i byrummet.

Odense kommune har en dobbelt målsætning om, at byen skal have et aktivt og levende byliv, hvor op til 25 % flere skal bo og opholde sig i Odense centrum, samtidig med at vi i Odense skal transportere grønnere, så vores by kan blive klimaneutral senest i 2030.

Det er de to vigtige ben i Odense Kommunes grønne mobilitetsplan.

 

Det skal i den forbindelse være hurtigere og mere sikkert at færdes som cyklist i Odense. Odense har i mange år været Cyklisternes By, og i Klimahandleplan 2023 besluttede forligspartierne, at bl.a. fodgængere, cyklister, kollektiv trafik og elbiler prioriteres over fossile biler.

De seneste år er andelen af cykelture i Odense dog faldet, og derfor er et fokus i den Grønne Mobilitetsplan at skabe flere klimavenlige byområder, der fredeliggør veje og forbedrer forholdene for cyklister og gående. 

 

Derfor har Odense Byråd besluttet at skabe bedre forhold for gående og cyklister på Jernbanegade og Slotsgade gennem nye, grønne byrum. Her skal der også være bedre plads til ophold, aktiviteter og til at trække byens kulturliv ud i byrummene.

 

Nye, midlertidige byrum i sommeren 2024

Fra maj måned 2024 begyndte omdannelsen af Jernbanegade og Slotsgade. Nogle strækninger står klar allerede fra slutningen af juni og andre først til september.

Omdannelsen af gaderne er midlertidig og en mulighed for at teste, hvordan vi kan give plads til mere grønt, mere liv i gaderne og mere sikker færdsel for cyklende og gående i bymidten.

Anlægsarbejdet foregår i etaper. De første dele starter i begyndelsen af juni (uge 22) og står klar i slutningen af juni, mens den sidste etape først begynder i august og står klar til brug i september.

De samlede midlertidige ændringer skal evalueres i udgangen af 2025. Borgere og erhvervsliv i området vil blive inddraget i evalueringen.

Se nærmere om etaperne her nedenfor.

Få overblik over parkeringspladser i Odense her

 

 

Jernbanegade - plads til kulturliv og sikker færdsel i et grønt byrum

I Jernbanegade sker ændringerne i to etaper.

Fotografi ned langs det ene fortov i Jernbanegade, hvor grønne og lysegrønne plantekasser står. Gående i gaden med ryggen til, én med studenterhue.
Billede: Jernbanegade efter indvielsen juni 2024

  • I første etape er strækningen fra Vindegade til Slotsgade blevet lavet til gågade med cykling tilladt
  • Samtidig er den lille parkeringsplads på hjørnet af Jernbanegade og Slotsgade i første omgang blevet omdannet til byrum med bænke, borde, grønne planter mm. På sigt kommer der en lille multifunktionel scene op til kulturelle aktiviteter
  • På gaden er der malet kunstværker direkte på asfalten

Anlægsarbejdet for første etape er gennemført.

Se eksempler på Jernbanegades street art

Visualisering af jernbanegade efter omdannelse, hvor biler og parkering er fjernet, der er mere plads til cykler og cykelparkering samt træer
Billede: Visualisering af anden etape på Jernbanegade.

  • I anden etape vil strækningen på Jernbanegade fra Østre Stationsvej til Vindegade blive omdannet til en cykelgade med ensrettet bilkørsel tilladt. På en cykelgade skal bilerne holde sig bag cyklerne, som må køre på hele gaden.
  • Også her vil der komme flere buske, bænke og træer i gaden. Der bliver også sørget for bedre plads til at parkere cyklen.
  • Kantstensparkeringen vil blive nedlagt på strækningen.

Anlægsarbejdet af denne etape begynder i slutningen af august og vil stå klar i september.

 

Slotgade - bedre plads til ophold og små og store cyklister

I Slotsgade er strækningen mellem Asylgade og Klostervej lavet til en cykelgade. Her er bilkørsel fortsat tilladt i begge retninger, men biler skal holde sig bagved og tilbage for cyklister.

  • Kantstensparkeringen på strækningen er nedlagt for at give plads til mere sikker trafik.
  • Der bliver opstillet bænke og grønne buske mm.
  • Ud for børnehuset vil der blive lavet en cykellegebane med afskærmning.
  • På pladsen ved Slotsgade og St. Gråbrødrestræde omdannes p-pladserne til aktivitetszone med opholdsmuligheder, beplantning og bordtennisborde.

 

 

Adgang og parkering i området

Berørte ejendomme med baggårde vil blive informeret på digital post, hvor der også er kontaktoplysninger på entreprenøren, hvis der opstår spørgsmål til afspærringerne.

 

Det vil også stadig være muligt at køre i bil til ’den lille gård’ efter at Jernbanegade mellem Vindegade og Slotsgade er omdannet til gågade med cykling tilladt. Adgang til baggårdene er nemlig undtaget.

 

Fremadrettet bliver den del af Jernbanegade, der har adgang til baggårdene, dog ensrettet for den biltrafik.

Det betyder, at man kan komme ind i gården i bil ved at køre ind på Jernbanegade fra Vindegade. Når man skal køre ud af gården, skal man køre ud på Slotsgade.

 

Se nedenstående kort:

Kort med grafisk markering af ovenfor beskrevne tilkørsel i bil til baggårde i Jernbanegade


Hvis du bruger de berørte p-pladser i enten Slotsgade eller Jernbanegade, skal du være opmærksom på, hvornår pladserne ikke længere er tilgængelige. Hold øje med skiltningen i gaderne.

Med 700 yderligere p-pladser i området er der stadig god plads til bilparkering.

Se alternativer og mere om parkering i byen her.

Den grønne mobilitetsplan

Et flertal af byrådets partier vedtog den 20. december 2023 en ny grøn mobilitetsplan for Odense Kommune. Mobilitet handler her om måden, vi bevæger os rundt på.

Planen sætter retning for, hvordan Odense fortsat skal være en storby i udvikling.

En by, hvor borgernes hverdag hænger sammen og det er attraktivt at drive forretning, og hvor der stadig er adgang til byen og bymidten i bil samtidig med, at vi skal reducere CO2-udledningen fra transporten.

Du kan læse meget mere om planens målsætninger og og fokusområder her.

Klima- og Miljøforvaltningen