Spring til indhold

Jernbanegade og Slotsgade

I Jernbanegade og Slotsgade i Odenses bymidte bliver nye, midlertidige byrum testet af fra sommeren 2024. Ændringerne skal skabe bedre forhold for cyklister og give mere plads til grønt, ophold og aktiviteter i byrummet.

Odense kommune har en dobbelt målsætning om, at byen skal have et aktivt og levende byliv, hvor op til 25 % flere skal bo og opholde sig i Odense centrum. Samtidig skal vi i Odense skal transportere os selv grønnere, så vores by kan blive klimaneutral senest i 2030.

Det er de to vigtige ben i Odense Kommunes grønne mobilitetsplan.

 

Det skal i den forbindelse være hurtigere og mere sikkert at færdes som cyklist i Odense.

Odense har i mange år været Cyklisternes By, og i Klimahandleplan 2023 besluttede forligspartierne, at prioritere bl.a. fodgængere, cyklister, kollektiv trafik og elbiler over fossile biler.

De seneste år er andelen af cykelture i Odense dog faldet, og derfor er et fokus i den Grønne Mobilitetsplan at skabe flere klimavenlige byområder, der har fredelige veje og forbedrede forhold for cyklister og gående. 

 

Derfor har Odense Byråd besluttet at skabe bedre forhold for gående og cyklister på Jernbanegade og Slotsgade gennem nye, grønne byrum. Her skal der også være bedre plads til ophold, aktiviteter og til at trække byens kulturliv ud i byrummene.

 

Nye midlertidige byrum 

I maj måned 2024 begyndte omdannelsen af Jernbanegade og Slotsgade. Sidste etape stod klar i oktober. 

Omdannelsen af gaderne er midlertidig og en mulighed for at teste, hvordan vi kan give plads til mere grønt, mere liv i gaderne og mere sikker færdsel for cyklende og gående i bymidten.

De samlede midlertidige ændringer skal evalueres i udgangen af 2025. Borgere og erhvervsliv i området vil blive inddraget i evalueringen.

Se nærmere om etaperne herunder.

 

Jernbanegade - plads til kulturliv og sikker færdsel i et grønt byrum

Fotografi ned langs det ene fortov i Jernbanegade, hvor grønne og lysegrønne plantekasser står. Gående i gaden med ryggen til, én med studenterhue.

Billede: Første etape af projektet i Jernbanegade.

 

I Jernbanegade sker ændringerne i to etaper.

 

Etape 1

I etape 1 er strækningen fra Slotsgade til Vindegade lavet til en gågade med cykling tilladt. Beboer- og varekørsel er fortsat tilladt med indkørsel fra Vindegade.

Området har fået tilføjet grøn beplantning med både buske og træer i plantekasser, ligesom der er opsat bænke, der skaber bedre mulighed for ophold.

Områdets kulturliv for ’trukket ud’ på gaden med kunst på asfalten inspireret af H.C. Andersen og udført af Don Jon – læs mere om det i den grønne boks herunder.

Se eksempler på Jernbanegades street art
Etape 2

I anden etape er Jernbanegade fra Østre Stationsvej til Vindegade gjort grønnere og mere roligt og sikkert at færdes i.

Strækningen er omdannet til en cykelgade med ensrettet bilkørsel tilladt.

Samtidig er der kommet flere buske, bænke og træer i gaden og kantstensparkeringen er fjernet.

Dette giver bedre mulighed for ophold i gaden, hvor også cykelparkering er prioriteret for at lette adgang til uddannelses- og kulturinstitutionerne samt gågadenettet i nærheden.

 

Ud over dette byder projektet også på en række andre ændringer i området.

  • Der er etableret en hævet flade samt fodgængerovergang i området ved Odense Katedralskole for at skabe sikker overgang til Kongens Have for fodgængere i området.
  • Der er etableret 120 cykelparkeringspladser.
  • Asfalten på opholdsarealerne udsmykkes af samme kunstner som i etape 1 af projektet.
  • Projektet sikrer plads til udeservering ved Odense Teater - bl.a. fordi parkering for turistbusser samt varelevering flyttes til den modsatte side af vejen. Der etableres også plads til varelevering ved Milling Hotel Plaza.
  • Bussen i gaden er flyttet til Klostervej.

Foto ned igennem Jernbanegade i retning fra Byens Bro mod teateret. En mand cykler med ryggen til, der er planter og træer i grønne kasser og malet et skilt på asfalten, hvor der står cykelzone.

Billede: Efter etablering af anden etape i Jernbanegade.


 

Slotgade - bedre plads til ophold og små og store cyklister

I Slotsgade er strækningen mellem Asylgade og Klostervej lavet til en cykelgade. Her er bilkørsel fortsat tilladt i begge retninger, men biler skal holde sig bagved og tilbage for cyklister.

  • Kantstensparkeringen på strækningen er nedlagt for at give plads til mere sikker trafik.
  • Der bliver opstillet bænke og grønne buske mm.
  • Ud for børnehuset vil der blive lavet en cykellegebane med afskærmning.
  • På pladsen ved Slotsgade og St. Gråbrødrestræde omdannes p-pladserne til aktivitetszone med opholdsmuligheder, beplantning og bordtennisborde.

 

Adgang og parkering i området

Det vil stadig være muligt at køre i bil til ’den lille gård’ efter at Jernbanegade mellem Vindegade og Slotsgade er omdannet til gågade med cykling tilladt. Adgang til baggårdene er nemlig undtaget.

 

Fremadrettet bliver den del af Jernbanegade, der har adgang til baggårdene, dog ensrettet for den biltrafik.

Det betyder, at man kan komme ind i gården i bil ved at køre ind på Jernbanegade fra Vindegade. Når man skal køre ud af gården, skal man køre ud på Slotsgade.

 

Se nedenstående kort:

Kort med grafisk markering af ovenfor beskrevne tilkørsel i bil til baggårde i Jernbanegade


Hvis du bruger de berørte p-pladser i enten Slotsgade eller Jernbanegade, skal du være opmærksom på, hvornår pladserne ikke længere er tilgængelige. Hold øje med skiltningen i gaderne.

Med 700 yderligere p-pladser i området er der stadig god plads til bilparkering.

Læs mere om parkering i Odense på dette link.Læs mere om parkering i Odense på dette link.

 

Den grønne mobilitetsplan

Et flertal af byrådets partier vedtog den 20. december 2023 en ny grøn mobilitetsplan for Odense Kommune. Mobilitet handler her om måden, vi bevæger os rundt på.

Planen sætter retning for, hvordan Odense fortsat skal være en storby i udvikling.

En by, hvor borgernes hverdag hænger sammen og det er attraktivt at drive forretning, og hvor der stadig er adgang til byen og bymidten i bil samtidig med, at vi skal reducere CO2-udledningen fra transporten.

Du kan læse meget mere om planens målsætninger og og fokusområder her.

Klima- og Miljøforvaltningen