Spring til indhold

Odense Letbane

50.000 mennesker pendler dagligt over Odenses kommunegrænse til uddannelse eller arbejde. Presset på infrastrukturen i Odense øges i de kommende år på grund af vækst og flere tilflyttere. Letbanen skal sikre, at borgere kan transporteres let og effektivt rundt i byen og, at virksomhederne kan tiltrække pendlere.

 

Letbanens Linje 2 kort

 

Odense fik sin første letbanelinje i 2022, fra Tarup Center i nordvest til Hjallese Station i syd

Allerede i 2008 principbesluttede Odense Byråd at etablere en letbane, som skulle være rygraden i byens kollektive transportsystem. Men letbanen er mere end et effektivt, bæredygtigt kollektivt transportmiddel. Den er et byudviklingsprojekt, der er fuldt integreret i bymiljøet og har bidraget til transformationen fra stor dansk by til dansk storby.

Letbanen har således bidraget til at skabe en række nye, attraktive og grønne byrum i Odense og har tiltrukket investeringer til byudviklingen. I letbanekorridoren for Etape 1 var der således i 2018 gennemført eller planlagt større byggerier og renoveringer for ca. 22 mia. kr. fra 2012-2022

Letbanen er og har således været en motor for byudviklingen i bl.a. Fra Gade til By ved Thomas B. Thriges Gade, Campus Odense ved SDU, Nyt OUH og Cortex Park, hvor der, når området er fuldt udbygget, dagligt vil færdes 60.000 studerende, ansatte, undervisere, sundhedspersonale, besøgende, beboere mv.

 

Letbanens etape 2

Anlægget af linje 1 blev besluttet af Odense Byråd i 2011, hvor det samtidig blev vedtaget at anlægge en H-model med to linjer med en fælles strækning gennem bymidten.

Anlæg af letbanens linje 2 afventer en endelig politisk beslutning i Odense Byråd. I H-modellen består linje 2 dels af en nordlig strækning fra Seden i nordøst gennem Vollsmose til Sukkerkogeriet, og dels en sydlig strækning fra Sukkerkogeriet til Odense Zoo i sydvest.

I 2016 blev det besluttet at spare op til etablering og drift af letbanens etape 2. Og endelig besluttede Odense Byråd i 2020, på baggrund af en statslig medfinansiering på 15 mio. kr., at opdatere udredningsrapporten og igangsætte en VVM-undersøgelse. I efteråret 2020 besluttede forligspartierne i Odense Byråd at annullere opsparingen til den sydlige del af letbanens linje 2.

Der er udarbejdet en foreløbig VVM-undersøgelse af letbanens etape 2 i 2020 og en udredningsrapport for Odense Letbanes etape 2 i 2021. Samme år gav Folketinget tilsagn om statslig medfinansiering til den nordlige strækning af letbanens etape 2.

 

Borgmesterforvaltningen