Spring til indhold

Parasportspulje

Parasportspuljen 2025 1. runde er nu åben for ansøgningen.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt
Billede af en kørestol med en tennisketcher og tre bolde

Parasportspuljen

 

Ansøgningsfrist 2025

Puljen har i 2025 tre ansøgningsfrister, og den første ansøgningsfrist er den 1. december. Der er 200.000 kr. til fordeling 1. december.

Hvis du ikke kan udfylde ansøgningsskemaet, så kan du søge mundtligt. Kontakt Fritidsafdelingen på mail for at bede om en tid til mundtlig ansøgning.

De mundtlige ansøgninger foregår på et teams-møde torsdag den 28. november 2024 mellem 16.00 og 17.30. Der afsættes 20 minutter til en gennemgang, så hav oplysningerne klar. Link sendes på mail.

Ansøgningen vil efter den mundtlige gennemgang blive indtastet af Fritidsafdelingen, og skal efterfølgende godkendes indenfor få dage af foreningen, inden den behandles af Parasportsrådet sammen med de øvrige ansøgninger.

I årene 2024, 2025 og 2026 er der afsat 600.000 kr. til Parasportspuljen.

 

Hvem kan søge?

Foreninger, der har idræt som hovedformål, og som er hjemmehørende i Odense kommune. Enkeltpersoner kan ikke søge puljen. 

 

Hvilke personer kan der søges til?

Der kan søges til den brede målgruppe indenfor parasport, f.eks. rene parasportshold eller til almene hold, der inkluderer parasportsatleter. Der kan søges til både fysiske og psykiske handicaps.

 

Hvad kan der søges til?

Der søges om tilskud til følgende;

  • Rekvisitter, der anvendes af flere, og som tilhører foreningen. Ikke individuelt tilpasset udstyr. 
  • Kursusudgifter, der anvendes til opkvalificering for ledere, trænere og frivillige, som skal opstarte parasportsaktiviteter eller inkluderer parasportsatleter i allerede eksisterende tilbud. 
  • Deltagelse i stævner/events, f.eks. stævnegebyr, holdtøj, udstyr, transport og lignende, som er nødvendigt for at kunne deltage. 
  • Udgifter, der anvendes til at arrangere en parasportsevent på tværs af idrætsgrene. 
  • Opstart af nye parasportshold, f.eks. udstyr, instruktørløn i opstartsperioden (op til 6. mdr.), lokaleudgifter og lignende.
  • Udgift til transport af udøvere, så et tilbud kan forankres i foreningen.
  • Mentor/ledsageordning, f.eks. til et projekt, hvor man indgår et samarbejde med en uddannelsesinstitution, en civilsamfundsaktør eller lignende i forhold til at kunne få parasportsdeltagerne hen i foreningen. 
  • Åben skole aktiviteter mellem folkeoplysende idrætsforeninger og specialskoler.

Skulle foreningen ønske, at det undersøges om der kan afvikles et kursus af Odense Kommune for foreninger, trænere og ledere som efterspørges, men ikke afvikles af andre udbydere, så skal Fritidsafdelingen kontaktes. 

 

Krav om egenfinansiering

Når der søges om tilskud til eksisterende tilbud, så er der krav om 20% egenfinansiering- husk at udfylde dette felt i ansøgningen.

Ved opstart af helt nye tilbud, så er dette krav ikke gældende. 

 

Parasportsrådet kan stille krav om en vis grad af egenfinansiering, hvis der søges om et stort beløb i forhold til den samlede puljesum.

 

Hvordan søger man puljen?

Puljen skal søges via Aktiv Odense - Foreningsportalen - puljen er åben for ansøgninger til første ansøgningsrunde i 2025. 

 

Er foreningen ikke oprettet på Foreningsportalen, så skal Fritidsafdelingen kontaktes for oprettelse og adgang til puljen. 

 

Hvem behandler ansøgningerne?

Parasportsrådet behandler de indkomne ansøgninger efter ansøgningsfristen. Hvis en ansøgning overstiger 50.000 kr., så skal chefen for Fritid, Park og Vej samt formanden for SIKO godkende ansøgningen. 

 

Krav, hvis I modtager tilskud

Et evt. bevilget tilskud fra Parasportspuljen skal fremgå af foreningens regnskab, som en selvstændig post, så indtægter og udgifter kan aflæses. 

 

Hvis foreningen modtager tilskud til en kontinuerlig aktivitet f.eks opstart af ny aktivitet eller til allerede eksisterende aktivitet, så forpligtes foreningen til at blive optaget i SpecialSportsGuiden for Fyn og øerne. 

 

Du kan SpecialSportGuiden på denne hjemmeside

 

Ansøgningsfrister for  2025 og 2026

I 2025 og 2026 er der tre ansøgningsfrister i hvert år. Ansøgningsfristerne er:

1. december (året før)
1. maj
1. september
Til hver ansøgningsrunde er der afsat 200.000 kr.

 

By- og Kulturforvaltningen