P-licenser: regler og retningslinjer

Her finder du regler og retningslinjer for parkeringslicenser til beboere og erhverv.

Beboerlicens

Hvis du har adresse i et af Odense Kommunes parkeringslicensområder, har du mulighed for at købe en parkeringslicens. Der kan købes én licens pr. husstand. En licens kan ikke refunderes. Vær opmærksom på, at Odense Kommune kan ændre i licensområderne uden varsel. Det er ikke muligt at få refunderet sin licens - heller ikke hvis licensområdet ændres.

Det er dog ikke alle adresser i et licensområde, som giver mulighed for køb af licens. Bor du fx på en privat fællesvej eller på en vej, hvor andre særlige forhold er gældende, kan du ikke købe en licens. Hvis du ønsker at undersøge, om din adresse giver mulighed for køb af licens, kan du henvende dig til Borgerservice eller via ansøgningsproceduren. Vær opmærksom på, at svaret på din ansøgning gives ud fra din nuværende adresse.

Licensen giver tilladelse til ubegrænset parkering på steder, hvor der ellers er tidsbegrænsning, på udvalgte strækninger i det enkle licensområde. Se licensområderne her. En beboerlicens fritager dig dog ikke for at overholde lokale p-restriktioner på strækninger, hvor der ved særlig skiltning er markeret tids- eller andre parkeringsbegrænsninger, som fx betalingsparkering.

En parkeringslicens giver MULIGHED for parkering i området - den er IKKE en garanti for en plads.

Parkeringslicensen gælder kun i det licensområde, den er købt til. Licensen gælder IKKE på betalingspladser.

Der kan ikke købes licens til påhængskøretøjer.

Dit navn  skal stå på bilens registreringsattest. Du skal være bilejer, sekundær ejer af bilen, registreret som bruger eller sekundær bruger af bilen, for at kunne købe en parkeringslicens som beboer.

Leaser du en bil, skal du uploade/vedhæfte en kopi af leasingkontrakt fra autoriseret leasingfirma. Den digitale kopi kan være scannet fra det originale dokument, eller et billede taget med en mobiltelefon. Du skal uploade og sende leasingkontrakten samtidig med, at du ansøger om parkeringslicens. Licensen registreres på din bils nummerplade, så du ikke skal have en fysisk licens i vinduet.

Parkeringslicens til erhverv

I områderne lige uden for Odense Centrum er det muligt for virksomheder, som er registreret med cvr.nr. med adresse i området, og hvor virksomhedens ejer står som ejer eller sekundær ejer, bruger eller sekundær bruger på køretøjets registreringsattest.

Områderne, hvor det er muligt for virksomheder at købe en parkeringslicens er: Skibhus Syd, Glasværks-kvarteret, Vesterbro-kvarteret, Vandværks-kvarteret, Jagtvejs-kvarteret, Skt. Knuds Gade-kvarteret, Benediktsgade-kvarteret, Christiansgade-kvarteret, Østerbro-kvarteret, Hunderup Nord og Munkebjerg Nord.

Se licensområderne uden for centrum her

Vær OBS på at Odense Kommune kan ændre i licensområderne uden varsel. Det er ikke muligt at få refunderet sin licens - heller ikke hvis licensområdet ændres.

Det er muligt at købe én parkeringslicens og ét kundekort pr. CVR. nr.

En erhvervslicens fritager dig ikke for at overholde lokale p-restriktioner på strækninger, hvor der ved særlig skiltning er markeret tids- eller andre parkeringsbegrænsninger, som fx betalingsparkering.

Der kan ikke købes licens til påhængskøretøjer.

Parkeringslicens til beboere, erhverv og/eller kundekort skal bestilles via Odense Kommunes selvbetjening.

I selvbetjeningen kan du købe, forny, ændre eller opsige licenser. Inden du åbner selvbetjeningen, anbefaler vi, at du har følgende parat:

Dit MitID / MitID Erhverv
Køretøjets registreringsnummer (nummerplade)