Sygedagpenge, når du er lønmodtager

Du kan få sygedagpenge, hvis du ikke kan arbejde på grund af sygdom eller fordi du er kommet til skade.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Når du er i arbejde og fraværende på grund af sygdom, er det din arbejdsgiver og/eller Odense Kommune, der udbetaler sygedagpenge.

Sygedagpenge fra din arbejdsgiver

Hvis du ikke får udbetalt fuld løn fra din arbejdsgiver, når du er syg, skal din arbejdsgiver udbetale sygedagpenge til dig i de første 30 kalenderdage.

Det kræver dog, at du har været ansat hos din arbejdsgiver uafbrudt i de seneste otte uger før fraværet. I denne periode skal du have været beskæftiget i mindst 74 timer.

Du har også krav på sygedagpenge fra din arbejdsgiver, hvis du inden for de sidste otte uger har været beskæftiget hos din nuværende arbejdsgiver flere gange, og du har arbejdet hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer. Det er også et krav, at du er i arbejde hos arbejdsgiveren den dag, hvor du bliver syg.

Sygedagpenge fra Odense Kommune

Hvis du ikke – eller ikke længere – har ret til løn eller sygedagpenge fra din arbejdsgiver, og din arbejdsgiver ikke har givet besked herom, skal du kontakte Refusion og Sygedagpenge i Odense Kommune.

Søg om sygedagpenge via den digitale løsning Mit Sygefravær

Hvis du får løn under dit sygdomsforløb

Hvis du får løn under dit sygdomsforløb, har din arbejdsgiver ret til at få de sygedagpenge, som du kunne have fået fra Odense Kommune. Din arbejdsgiver skal søge om refusion via NemRefusion.

Du modtager et brev fra NemRefusion i din digitale postkasse, når din arbejdsgiver har søgt om refusion. Hvis du ikke er enig i de oplysninger, som din arbejdsgiver har givet, skal du give besked til os. Giv besked via den digitale løsning Mit Sygefravær på dette link

Dit sygedagpengeforløb, når du er i arbejde og syg

Ophør af sygedagpenge

Retten til sygedagpenge ophører den dag, du er arbejdsdygtig igen, også selv om du ikke raskmelder dig.

Du kan som hovedregel højst få sygedagpenge i 22 uger inden for en ni måneders periode. Inden de 22 uger er gået, foretager vi en revurdering af din situation, hvor vi tager stilling til, om der er mulighed for at forlænge din sygedagpengeperiode.

Læs mere om ophør af sygedagpenge og kriterierne for forlængelse af sygedagpengeperiode

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen