Pasning af nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom
Det er muligt at få orlov til at passe en nærtstående med betydelig og varig nedsat fysisk/psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Kontaktinformation
INDGANGEN
Dalumvej 95 B
5250 Odense SV
63 75 25 75
Åbningstider for telefonisk henvendelse
Man - torsdag 09:00-15:00
Fredag 09:00-13:00
Mandag den 23. dec. og Mandag d.30 dec. lukker indgangen kl. 13 for personlige henvendelser.
Telefonen er åbent som vanligt
Formålet med denne ydelse er at give ansøgeren (en erhvervsaktiv person) mulighed for at få orlov til at varetage pasnings- og omsorgsopgaver for en nærtstående person, samtidig med at ansøgeren bevarer tilknytningen til arbejdsmarkedet. Den nærtstående person skal have betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Hvem er berettiget til at få hjælp?
Der er fire betingelser, som alle skal være opfyldt, for at ansøgeren kan blive ansat til at passe en nærtstående:
1) at alternativet til pasning i egen bolig er døgnophold uden for hjemmet eller at plejebehovet svarer til et fuldtidsarbejde. Dette vurderes af kommunens rehabiliteringsrådgiver efter Servicelovens §83 og §85.
2) at der er enighed mellem parterne om etablering af pasningsforholdet
3) at kommunens rehabiliteringsrådgiver vurderer, at der ikke er afgørende hensyn, der taler imod, at det er ansøgeren, der passer den nærtstående.
4) at ansøgeren har tilknytning til arbejdsmarkedet
Ældre- og Handicapforvaltningen skal godkende pasningsforholdet.
Hvem kan få orlov?
Ægtefælle, samlever, børn, forældre og andre med så tæt tilknytning, at det er nærliggende, at pasningen kan varetages af ansøgeren.
Hvad er orlovsydelsen?
Lønnen udgør pr. 1. januar 2019: 22.999 pr. måned med tillæg af bidrag til ATP, arbejdsmarkedsbidrag og bidrag til arbejdsmarkedspensionsordninger. Bidrag til arbejdsmarkedspension udbetales af kommunen til personens egen pensionskasse, forsikringsselskab e.l. Under orloven optjenes ret til ferie.Ansættelsesperiode
Den samlede ansættelsesperiode kan højst vare 6 måneder. Ansættelsesperioden kan efter ønske opdeles i 2 perioder af op til 3 måneder. Aftale om ansættelse på mindre end 6 måneder kan ikke efterfølgende ændres. Hvis ansættelsesforholdet afbrydes fx på grund af nærtståendes død, egen sygdom eller personlige forhold, der gør det umuligt at udføre pasnings- og omsorgsopgaverne afbrydes ansættelsesperioden. Kommunen udbetaler løn til den ansatte i en måned efter udgangen af måneden, hvor ophøret finder sted. Såfremt den ansatte får et andet forsørgelsesgrundlag indenfor denne periode, bortfalder kommunens forpligtigelse.
Aftale med arbejdsgiver
Ansøgeren skal senest 6 uger før orloven give sin arbejdsgiver besked, ligesom arbejdsgiveren skal have besked 4 uger før, hvis orlovsperioden ophører før de 6 måneder er udløbet. En arbejdsgiver kan normalt ikke afskedige den ansatte i orlovsperioden. Afskediger en arbejdsgiver alligevel den ansatte i fraværsperioden, skal der betales en godtgørelse.
Aftale om opgaver
Der indgås en ansættelsesaftale mellem ansøgeren og distriktet, hvor de nærmere vilkår i forbindelse med ansættelsesforholdet beskrives, herunder angivelse af, hvem den nærtstående er, periodens længde, arbejdsopgaver, opsigelsesvarsler mv.
Henvendelse
Henvendelse skal ske til Indgangen i Ældre- og Handicapforvaltningen.
Servicemål
Ældre- og Handicapforvaltningen vil påbegynde sagsbehandlingen inden for 8 dage.
Lovgrundlag
Lov om Social Service § 118.Klagemulighed
Klage over afgørelsen skal inden fire uger fra modtagelse af afgørelsen være modtaget af Indgangen i Ældre- og Handicapforvaltningen
Træffer Ældre- og Handicapforvaltningen ved fornyet behandling af sagen en anden afgørelse, vil der inden 1 måned blive givet meddelelse herom.
Hvis afgørelsen ikke ændres, sendes klagen videre til Det Sociale Nævn, hvorfra klageren vil modtage kvittering for modtagelsen.
Eventuel uenighed mellem den ansatte og kommunen om fortolkning af ansættelsesaftalen mv. kan ikke indbringes for Det Sociale Nævn.