Ergo- og fysioterapeutiske tilbud til børn og unge med særlige behov (Børneterapien)
Hvis dit barn eller ung har betydelige og tungtvejende udfordringer kan det få hjælp af ergo- og fysioterapeuter fra special området.
Kontaktinformation
Børneterapien
Ørbækvej 100
5220 Odense SØ
65 51 54 38
Find kontakt til en terapeut
Husk altid at bruge Digital Post til personfølsomme oplysninger.
Digital Post
Børneterapi fys og ergo - for borgere
Åbningstider for telefonisk henvendelse
Mandag - Onsdag 9.00-13.00
Torsdag - formiddag 9.00-13.00
Torsdag - eftermiddag 15.00-17.00
Fredag 9.00-13.00
Børn- og Ungeforvaltningen tilbyder en specialiseret ergo- og fysioterapeutisk indsats til børn og unge med betydelige og tungtvejende sansemotoriske udfordringer eller funktionsevnenedsættelser.
Ergo- og fysioterapeuternes indsats tilbydes som en del af den tværfaglige specialiserede indsats i børnehaven eller skolen, med udgangspunkt i dit barns behov og jeres hverdag som familie.
Vores arbejde foregår primært i Specialbørnehaverne og på Specialskoler og skoler med heldagsafdelinger/centerafdeling, og derfor er vores arbejde delt i 2 områder, henholdsvis småbørn (0-6 år) og skolebørn (7-17 år).
En specialiseret indsats
I den specialiserede indsats kan terapeuterne arbejde med at afdække dit barns behov. I samarbejde med jer, som forældre, og de nære fagpersoner, som er omkring dit barn, planlægges dagligdags indsatser, som understøtter dit barns udvikling og funktion i hverdagen. Samarbejdet mellem terapeuten og jer som forældre er vigtig for dit barns udvikling.
Der arbejdes med at forbedre dit barns forudsætninger for læring og for at kunne deltage aktivt i hverdagens aktiviteter og fællesskaber. Det kan enten være gennem rådgivning og vejledning til jer forældre eller fagpersoner omkring barnet eller med konkrete indsatser i hverdagen.
Indsatsen tager udgangspunkt i meningsfulde aktiviteter og foregår enten i grupper eller individuelt.
Nedenstående er eksempler på indsatser, hvor dit barns deltagelse i hverdagsaktiviteter understøttes:
- Spisning og mundmotorik
- Finmotorik og grovmotorik
- Sansebearbejdning
- Kognition
- Alternativ og støttende kommunikation (til børn med meget lidt eller intet talesprog)
- Siddestillinger, og optimal lejring
- Mobilisering og forflytning fra det ene sted til det andet
- Samarbejde omkring hjælpemidler, så hjælpemidlerne kan blive en del af hverdagen