Spring til indhold

Afgørelser om miljøvurdering af Kommuneplan

Her finder du afgørelser og beskrivelser af proces for miljøvurderinger af kommuneplanen.

Afgørelse om miljøvurdering af forslag til Kommuneplan 2024-2036

Odense Kommune udarbejder forslag til Kommuneplan 2024-2036.

Forvaltningen vurderer, at planerne har et omfang og karakter, der medfører pligt til miljøvurdering. Derfor gennemfører Odense Kommune en miljøvurderingsproces og udarbejder en miljørapport. Det betyder, at potentielt væsentlige miljøpåvirkninger bliver undersøgt og vurderet. Miljørapporten offentliggøres samtidig med planforslaget på www.odense.dk/høring.

 

Proces

Miljørapporten udarbejdes sideløbende med planforslaget. Dokumenterne vedtages af Byrådet til fremlæggelse i minimum 8 ugers offentlig høring.

 

Der udarbejdes derefter en sammenfattende redegørelse, som beskriver hvordan miljøhensyn er inddraget i planlægningen.

 

Der vil blive taget stilling til eventuelle høringssvar i forbindelse med den endelig politiske vedtagelse af planen.

 

Når Kommuneplan 2024-2036 er endeligt vedtaget, offentliggøres den sammen med miljørapporten og den sammenfattende redegørelse på Odense Kommunes hjemmeside.

 

Odense Kommune forventer at gennemføre et eller flere offentlige møder under den offentlige høringsperiode.

 

Den forventede tidsplan for planlægning og miljøvurdering er:

 

2024

August: To ugers afgrænsningshøring af berørte myndigheder

September: Afgrænsning af miljørapportens indhold

September-oktober: Udarbejdelse af miljørapport

 

2025

Januar-marts: 8 ugers offentlig høring af planforslaget og miljørapport

April-maj: Behandling af høringssvar, udarbejdelse af sammenfattende redegørelse

Juni-august: Endelig vedtagelse af Kommuneplan 2024-2036

 

Miljøvurderingens indhold

Inden der udarbejdes en miljørapport, afgrænses vurderingens omfang og indhold. Den indledende afgrænsning har vist, at planforslagene kan have væsentlig indvirkning på miljøet i forhold til:

  • Flora, fauna, biodiversitet og natur med hensyn til biotoper, grønne udpegninger, beskyttelseslinjer, naturområder og skov
  • Vand med hensyn til overfladevand
  • Befolkningen med hensyn til trafik og trafiksikkerhed og adgang til grønne områder og rekreative arealer
  • Menneskers sundhed med hensyn til trafikstøj
  • Jordarealer med hensyn til ændrede arealanvendelse, herunder byudvikling som erstatning for skovrejsningsområder og særligt værdifulde landbrugsområder
  • Klima med hensyn til vandkorridorer og klimatilpasning, lavbundsarealer og CO2-udledning som følge af nye arealer til bebyggelse
  • Landskab med hensyn til skovbyggelinjer, landskabsudpegninger og kystnærhedszonen
  • Kulturarv med hensyn til kulturarvsarealer, værdifulde kulturmiljøer og beskyttede jord- og stendiger

Høring af berørte myndigheder

Der er i perioden 16. august til 2. september 2024 gennemført en høring af berørte myndigheder vedrørende afgørelsen om at miljøvurdere planforslaget og afgrænsningen af miljørapportens indhold. Der er med denne orientering gennemført den lovpligtige oplysning til offentligheden efter miljøvurderingslovens § 32. Det er vurderet, at der ikke skal gennemføres en høring af nabostater.

 

Følgende myndigheder er blevet hørt:

 

Odense kommune

  • Naturmyndigheden – på grund af mulig påvirkning af flora og fauna, beskyttede sten- og jorddiger, byggelinjer efter naturbeskyttelsesloven, overfladevand og Natura2000 områder.
  • Vandløbsmyndigheden – på grund af mulig påvirkning af vandløb, som følge af byudvikling.
  • Spildevandsmyndigheden – på grund af mulig påvirkning af spildevandssystemet, som følge af byudvikling.
  • Miljømyndigheden – på grund af mulig forøgelse af trafik- og virksomhedsstøj samt planlægning inden for konsekvensområder omkring produktionsvirksomheder.
  • Trafikmyndigheden – på grund af mulig forøgelse af trafikken, som følge af byudvikling og ny interessezone for Logistikvejs forlængelse, og deraf følgende konsekvenser.
  • Klimatilpasningsmyndigheden – på grund af mulig påvirkning af vandhåndtering og risiko for oversvømmelse som følge af ændrede retningslinjer samt nye arealudlæg til byudvikling.

 

Øvrige myndigheder

  • Museum Odense – på grund af mulig påvirkning af kulturarven.
  • Vejdirektoratet – på grund af mulig forøgelse af trafikken på de statslige veje og deraf følgende konsekvenser.
  • Plan- og Landdistriktsstyrelsen – på grund af mulig påvirkning af kystnærhedszonen.
  • Odense Letbane – på grund af mulig påvirkning fra fortætning af byggeri og beboere langs letbanetraceet.
  • Miljøstyrelsen – på grund af mulig påvirkning af landskabsudpegninger, overfladevand, Natura2000-områder og skovrejsningsområder.
  • Kerteminde Kommune – på grund af mulig påvirkning af vandløbet Vejrup Å, mulig miljøpåvirkning fra væsentligt forøgede/ændrede trafikmængder i kommunen som følge af en fremtidig realisering af nye erhvervsområder i
  • Odense øst samt potentiel påvirkning med virksomhedsstøj ind over kommunegrænsen.
  • Assens Kommune – på grund af mulig miljøpåvirkning fra væsentligt forøgede/ændrede trafikmængder i kommunen som følge af en fremtidig realisering af en forlængelse af Logistikvej.
  • Faaborg-Midtfyn Kommune – på grund af mulig miljøpåvirkning fra væsentligt forøgede/ændrede trafikmængder i kommunen som følge af en fremtidig realisering af nye erhvervsområder i Odense øst samt kumulative effekter i relation til den igangværende planlægning for nyt logistikområde ved Årslev (’dryport’).

 

Oplysninger

De miljøoplysninger, der anvendes til miljøvurderingen, offentliggøres ikke. Oplysningerne kan rekvireres ved henvendelse til kommuneplan-teamet via e-mail kommuneplan@odense.dk. Bemærkninger eller spørgsmål til processen kan også rettes hertil.

 

Vurdering af habilitet

Odense Kommune skal sikre, at der ikke opstår myndighedsinhabilitet i forbindelse med miljøvurderingsproceduren, jævnfør reglerne i miljøvurderingslovens § 40 om adskillelse af uforenelige funktioner. Den medarbejder, der udarbejder planforslaget, er ansat i kommunens afdeling for Byudvikling. Der er i Byudvikling ingen medarbejdere, der varetager funktionen som berørte myndigheder, der skal høres om afgrænsningen af miljørapportens indhold samt om planforslaget inklusive miljørapport. Dermed er der ikke er personsammenfald mellem medarbejdere og chefer, der udarbejder planerne, og dem der varetager opgaven som berørte myndigheder, jævnfør miljøvurderingsbekendtgørelsens § 15.

 

Lovgrundlag

Forslag til Kommuneplan 2024-2036 udarbejdes i henhold til planlovens kapitel 4.

 

Miljøvurdering af planforslagene gennemføres efter reglerne i miljøvurderingsloven med senere ændringer: LBEK nr. 4 af 3. januar 2023. Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) samt miljøvurderingsbekendtgørelsen, BEK nr. 806 af 14/06/2023, Bekendtgørelse om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter.

 

Væsentlighedsvurdering i forhold til den potentielle påvirkning af et Natura 2000 område gennemføres efter reglerne i Habitatbekendtgørelsen: BEK nr. 2091 af 12. november 2021. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

 

Klagevejledning

Du kan klage over kommunens afgørelse om, at der skal gennemføres miljøvurdering, hvis det handler om retlige spørgsmål. Der kan dermed kun klages, hvis du mener, at regler er fortolket forkert, eller at kompetence- eller procedureregler ikke er overholdt.

 

Enhver med retlig interesse i sagens udfald kan indgive klage. Klageberettiget er endvidere landsdækkende foreninger og organisationer, der som formål har beskyttelsen af natur og miljø eller varetagelsen af væsentlige brugerinteresser inden for arealanvendelsen og har vedtægter eller love, som dokumenterer dens formål, og som repræsenterer mindst 100 medlemmer, jævnfør miljøvurderingslovens § 50.

 

Klagen skal være indgivet inden 4 uger fra den dag afgørelsen er offentliggjort. Afgørelsen er offentliggjort den 5. september 2024 og klage skal indgives senest den 3. oktober 2024. Udløber klagefristen på en lørdag eller en helligdag forlænges fristen til den følgende hverdag.

 

Klage skal indsendes til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

 

Du klager via Nævnenes Hus, som du finder her. Du logger på Klageportalen med MIT-ID eller NEM-ID. Gebyret for at klage udgør for privatpersoner 900 kr. og for virksomheder og organisationer 1.800 kr.

 

Hvis du vil indbringe afgørelsen for domstolene, skal dette ske inden 6 måneder fra afgørelsens modtagelse, jævnfør miljøvurderingslovens § 54.

 

By- og Kulturforvaltningen