Spring til indhold

Samvær med børn

Du kan søge om hjælp til udgifter i forbindelse med samvær med egne børn, som ikke bor hos dig

Hvad kan jeg søge om?

Bor barnet/børnene hos dig, har du mulighed for at søge om følgende:

  • Økonomisk tilskud til din andel af transportudgiften i forbindelse med samvær med den forælder, barnet/børnene ikke bor hos

Bor barnet/børnene ikke hos dig, har du mulighed for at søge om følgende:

  • Økonomisk tilskud til rimelige udgifter ved samværet, hvilket vil sige udgifter til kost, din andel af transporten eller en aktivitet

Når du søger om økonomisk hjælp efter aktivlovens § 83 eller integrationslovens § 37, foretager vi altid en konkret og individuel sagsbehandling.

Hvem kan søge om samvær med børn?

Du kan søge om hjælp til samværsudgifter, hvis:

  • Barnet/børnene er under 18 år
  • Du kan dokumentere din ret til samvær
  • De udgifter, du søger om tilskud til, er rimelige i forhold til det aftalte samvær, barnets/børnenes forhold og hvad der vil kunne betales af en normal lønindtægt
  • Du ikke selv kan betale den udgift, du søger om tilskud til, hverken via indtægt, opsparing, formue eller lån
  • Udgiften ikke kan dækkes efter anden lovgivning

Du kan som udgangspunkt ikke få økonomisk tilskud til samvær med barn/børn anbragt uden for hjemmet, da dette skal dækkes efter serviceloven.

Sådan vurderer kommunen din økonomi

Når kommunen vurderer, om du er berettiget til en enkeltydelse, ser vi blandt andet på din økonomiske situation.

Kommunen laver en konkret og individuel økonomisk beregning ud fra dine oplysninger om indtægter og faste godkendte udgifter.

Det beløb, du har til rådighed, når vi har fratrukket dine udgifter fra dine indtægter, kaldes dit rådighedsbeløb. Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefon, fitnesscenter, forsikringer m.m.

  • De indtægter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: løn, dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, SU, SU lån, kontanthjælp m.fl.
  • De faste udgifter, der typisk indgår som godkendte i den økonomiske beregning, er: husleje, vand, varme, el, indboforsikring, børnebidrag m.fl.

Desuden indgår boligstøtte og eventuelt særlig støtte i beregningen. Læs mere om særlig støtte

Hvis du er gift, vurderer kommunen ud fra din såvel som din ægtefælles økonomi i forhold til betalingsevnen til den ansøgte udgift. Bor der flere voksne over 18 år på adressen, tager vores økonomiske beregning udgangspunkt i, at de boligbevarende udgifter deles ligeligt mellem jer.

Send let og sikkert dine kontoudskrifter til kommunen

For at kunne lave en økonomisk beregning, har vi brug for dokumentation på dine indtægter og udgifter. Derfor skal vi bruge kontoudskrifter fra samtlige af dine bankkonti for de sidste 3 måneder frem til ansøgningstidspunktet. I stedet for, at du skal downloade dem som PDF, kan du nemt dele dine kontoudskrifter med kommunen via den digitale tjeneste Kontodeling.

Læs mere om kontodeling her eller del dine kontoudtog ved hjælp af linket "Kontodeling - send dine kontoudskrifter" herunder. Du skal skal logge ind med MitID:

Kontodeling - send dine kontoudskrifter

Læs om de generelle dokumentationskrav til din ansøgning her
Ud over de generelle krav til dokumentation, er der nogle krav, som kun vedrører ansøgning om §§ 83/37, som du kan se herunder:

Du skal dokumentere:

  • Din ret til samvær. Dette kan ske ved fremsendelse af en skriftlig aftale mellem jer (forældrene) eller samtykke til at kontakte bopælsforælderen/samværsforælderen i forbindelse med ansøgningen.
  • Er samværet fastsat hos Familieretshuset, skal du fremsende samværsresolution
  • Begrundelse for det ansøgte
  • Præcisering af udgifter til aktiviteter, f.eks. sted, dato og tidspunkt for aktivitet
  • Udgiftens størrelse for såvel dig som forælder, som for dit barn. Aktiviteter kan f.eks. være en tur i biografen eller i svømmehallen

Det bemærkes, at der udelukkende ydes tilskud til den billigste form for transport, uanset hvilken transportform, der er benyttet i forbindelse med samværet.

Sagsbehandlingstiden er i udgangspunktet op til 6 uger.

Hvis du er i tvivl om hvilken dokumentation, du skal fremsende, eller du i øvrigt har spørgsmål i forbindelse med din ansøgning, er du meget velkommen til at kontakte Odense Kommune på 66 13 13 72.

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen