Spring til indhold

Depositum og flyttehjælp

Du kan søge om hjælp til flytteudgifter i form af depositum og flytning af indbo, hvis flytningen forbedrer din bolig- og/eller jobsituation, og du ikke har mulighed for at betale.

Du kan søge om økonomisk tilskud til depositum og flyttehjælp i henhold til aktivlovens § 85 eller integrationslovens § 39. Vi foretager en konkret og individuel vurdering.

Hvis du er pensionist eller førtidspensionist, skal du søge hos Tilskud til pensionister:

Klik her, hvis du er pensionist

Hvis den bolig, du søger om økonomisk støtte til, er opført efter den 1. april 1964, eller hvis boligen er hos en boligforening, kan du læse mere om mulighederne for økonomisk tilskud under området for beboerindskudslån: 

Læs om beboerindskudslån

Hvem kan søge om depositum og flytning af indbo?

Alle uanset indkomst kan søge om et depositum til indflytning i bolig eller om økonomisk hjælp til flytning af indbo. Du kan søge om hjælp til flytning, hvis:

  • Du flytter mellem to boliger i Odense Kommune
  • Du ønsker at flytte til Odense Kommune
  • Flytningen forbedrer din eller din families boligforhold
  • Flytningen muliggør umiddelbart fast beskæftigelse for dig, så du kan forsørge dig selv
  • Du eller din evt. ægtefælle/samlever ikke selv har mulighed for at betale udgiften, hverken via indtægter, opsparing, formue, lån eller afdragsordning

Depositum:

Når vi vurderer en ansøgning om depositum, lægger vi vægt på følgende:

  • Om flytningen er en boligmæssig forbedring for dig og/eller din familie
  • Om flytningen forbedrer din erhvervssituation, og dermed giver umiddelbar udsigt til fast beskæftigelse, så du kan forsørge dig selv
  • Om du har været ude for ændringer i dine forhold, som fx sygdom eller samlivsophør, hvor flytteudgiften er af afgørende betydning for dig og din familie
  • Om du har mulighed for at betale udgiften ud fra dine formueoplysninger

Flytning af indbo:

Når vi vurderer en ansøgning om flytning af indbo, lægger vi vægt på følgende:

  • Om flytningen er en boligmæssig forbedring for dig og/eller din familie
  • Om du har været ude for ændringer i dine forhold, som fx sygdom eller samlivsophør, hvor flytteudgiften er af afgørende betydning for dig og din familie
  • Om du har mulighed for at betale udgiften ud fra dine formueoplysninger
  • Om du har haft opsparingsmulighed

Du kan som udgangspunkt ikke få økonomisk hjælp, hvis du har påtaget dig udgiften/afholdt udgiften i forbindelse med flytningen, før du søger om hjælp hos kommunen. Det betyder, at hvis du f.eks. har skrevet under på lejekontrakten, før du søger om økonomisk hjælp, kan du forvente at få et afslag på din ansøgning.

Boligsammensætning:

  • Ved ægtepar, skal I som udgangspunkt kun sende én ansøgning.
  • Ved samlevende/samboende, skal hver person som udgangspunkt søge hver sin halvdel af udgiften.

Det bemærkes, at en ansøgning om hjælp til flytteudgifter, skal sendes til den kommune, du/I flytter til. Det betyder, at hvis du/I ønsker at flytte fra en bolig til en anden bolig i Odense Kommune eller kommer du/I fra en anden kommune og ønsker at flytte til Odense, så skal du/I søge i Odense Kommune.
Ønsker du/I at flytte til en bolig, som ligger i en anden kommune, skal du/I sende din/jeres ansøgning/ansøgninger til tilflytningskommunen (den kommune, som boligen ligger i).

Du kan også søge om hjælp til første måneds husleje, hvis det er en betingelse for at flytte ind i boligen, at første måneds husleje betales forud, f.eks. sammen med depositummet. 

Kommunen skal altid vurdere muligheden for at dække udgiften efter anden lovgivning først.

Hjælp til betaling af depositum og indskud skal altid betales tilbage.

Sådan vurderer kommunen din økonomi

Når kommunen vurderer, om du er berettiget til økonomisk hjælp til flytning, ser vi blandt andet på din økonomiske situation. Kommunen laver en konkret og individuel økonomisk beregning ud fra oplysninger om dine indtægter og faste godkendte udgifter.

Det beløb, du har til rådighed, når vi har fratrukket dine udgifter fra dine indtægter, kaldes dit rådighedsbeløb.

Rådighedsbeløbet skal bruges til de udgifter, du selv har indflydelse på. Det er mad, tøj, dagligvarer, fritidsaktiviteter, gaver, opsparing, streamingtjenester, afdrag på gæld, telefon, fitnesscenter, forsikringer m.m.

  • De indtægter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: løn, dagpenge, sygedagpenge, barselsdagpenge, SU, SU-lån, kontanthjælp m.fl.
  • De faste udgifter, der indgår i den økonomiske beregning, er typisk: husleje, vand, varme, el, indboforsikring, børnebidrag m.fl.

Desuden indgår boligstøtte og evt. særlig støtte i beregningen. Læs mere om særlig støtte her

Hvis du er gift, vurderer kommunen ud fra din såvel som din ægtefælles økonomi i forhold til betalingsevnen til den ansøgte udgift. Bor der flere voksne over 18 år på adressen, tager vores økonomiske beregning udgangspunkt i, at de boligbevarende udgifter deles ligeligt mellem jer.

Boligbevarende udgifter er husleje, forbrug; herunder vand, varme og el. For at kunne lave en økonomisk beregning, har vi brug for dokumentation på dine indtægter og udgifter, kontoudskrifter for samtlige konti fra ansøgningstidspunktet og 3 måneder bagud. 

Send let og sikkert dine kontoudskrifter til kommunen

For at kunne lave en økonomisk beregning, har vi brug for dokumentation på dine indtægter og udgifter. Derfor skal vi bruge kontoudskrifter fra samtlige af dine bankkonti for de sidste 3 måneder frem til ansøgningstidspunktet. I stedet for, at du skal downloade dem som PDF, kan du nemt dele dine kontoudskrifter med kommunen via den digitale tjeneste Kontodeling.

Læs mere om kontodeling her eller del dine kontoudtog ved hjælp af linket "Kontodeling - send dine kontoudskrifter" herunder. Du skal skal logge ind med MitID:

Kontodeling - send dine kontoudskrifter

Vær opmærksom på, at hvis du har værdier i form af f.eks. bil, motorcykel, knallert eller andet, kan du blive bedt om at dokumentere værdien gennem købstilbud ved to autoriserede forhandlere samt evt. restgæld.

For at kommunen kan træffe den korrekte afgørelse, har vi brug for forskellig dokumentation. Læs mere på nedenstående links:

Læs mere om de generelle dokumentationskrav

Læs mere om de specielle dokumentationskrav til §§ 85/39

Sagsbehandlingstiden er i udgangspunktet op til 6 uger.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du er berettiget til økonomisk tilskud, eller du har spørgsmål i forbindelse med din ansøgning om sygebehandling, er du meget velkommen til at kontakte Odense Kommune på 66 13 13 72.

Beskæftigelses- og Socialforvaltningen