Godkendelse af forbedringer med ny husleje under 850 kr/m2/år - Skema 1

Administrativ godkendelse fra Odense Kommune efter Skema 1 - "Fast-Track"-godkendelse af sager med ny husleje under 850 kr/m2/år og uden kommunale lånegarantier.

Skema 1 er en ”fast track”-løsning for de mindst komplicerede sager. Skema 1 er holdt forholdsvist kort for at minimere den administrative belastning.

Sager vedr. kollektive forbedringer, der opfylder følgende fire kriterier, vil kunne godkendes administrativt på baggrund af dette skema alene:

1. Bygningen skal være mindst 15 år gammel.
  2. Evt. lån skal være et fastforrentet annuitetslån, hvis løbetid ikke overstiger 30 år – dog højst 15 år for lån til udskiftning af køkkener og højst 20 år for udskiftning af badeværelser.
  3. Huslejen efter stigningen må ikke overstige 850 kr/m2/år. Dette tal reguleres årligt.
  4. Finansieringen skal kunne gennemføres uden kommunal garanti.

Sager vedr. kollektiv råderet/forbedringsprogrammer, der opfylder samme fire kriterier, principgodkendes med virkning for en periode på 10 år, hvorefter de endelige individuelle huslejestigninger efterfølgende blot skal anmeldes til forvaltningen på Skema 3, med oplysning om:

1. Hvilke boliger det drejer sig om.
  2. Hvilket allerede godkendt forbedrings program, der ligger til grund
  3. Hvilke forbedringer der er valgt
  4. Hvad huslejen pr. m2/år er for de berørte boliger før og efter.

Prisen reguleres efter byggeprisindekset fordi godkendelsen af forbedringen er gældende i 10 år.

Anmeldelse skal ske senest ultimo februar, året efter at forbedringen er iværksat. Anmeldelse skal ske ved brug af Skema 3.