Spring til indhold

Skærmbesøg

Mange har glæde af et videokald. Måske er det noget for dig?

Hjælp via skærmen?

I Odense har vi oprettet et E-team, som består af medarbejdere med særlig viden om velfærdsteknologi og ikke mindst erfaring med at hjælpe borgere via videoopkald. Vi kalder det skærmbesøg.

Et skærmbesøg kan i nogle tilfælde helt overflødiggøre fysiske besøg i hjemmet – i andre tilfælde fungerer skærmbesøget som supplement til besøg fra hjemmeplejen.

Hvornår giver skærmbesøg mening?

Et skærmbesøg kan fx være en god ide, hvis du har brug for, at der er en, der kigger med, når du tager din medicin. For at blive mindet om at få spist og drukket nok. Det kan også være vejledning i forhold til personlig hygiejne.

Hvordan foregår skærmbesøget?

Du behøver ikke have forstand på teknologi for at få glæde af skærmbesøg. Det er nemlig lige så enkelt at få et skærmbesøg, som det er at tage telefonen, når den ringer. Medarbejderen fra E-teamet ringer til dig på det tidspunkt, I har aftalt – og så skal du blot besvare opkaldet.
Har du ikke udstyret til at kunne modtage videoopkald, kan du låne en tablet af Odense Kommune.

Hvem kan få skærmbesøg?

Du har mulighed for at få din hjælp via skærmbesøg, hvis du er visiteret til fx hjemmepleje, sygepleje, genoptræning eller bostøtte.

Sådan kommer du i gang med skærmbesøg?

Hvis du gerne vil prøve skærmbesøg, kan du tale med det personale, der i dag hjælper dig. Du er også velkommen til at kontakte E-teamet.

 

Hvad sker der, hvis opkaldet ikke besvares?

Hvis medarbejderne fra E-teamet oplever, at en borger ikke besvare skærmbesøget, vil de først forsøge at kontakte vedkommende telefonisk. Lykkes det ikke, vil personale fra Odense Kommunes Akut-team eller hjemmeplejen køre forbi bopælen.

 

Kontakt E-teamet

 

Ældre- og Handicapforvaltningen